Alappengetések

 

Pengető

Picado

Pengető

 

A pengetés a kezdők számára a csukló és a pengetőt fogó ujjak játékának nehezen megtanulható, sajátos keveréke (Malmsteen-stílusú pengetés), haladószinten pedig alkarból is kiindulhat (Impellitteri-stílusú pengetés). A kezdők kizárólag a Malmsteen-stílusú pengetéssel foglalkozzanak!

 

A pengetés a technikai gyakorlatoknál, főként az alapozásnál mindig, kizárólagosan, folyamatosan le és fel történik, függetlenül a húrváltástól; az ettől eltérő pengetési rend, illetve értelmezés külön jelezve lesz. Hogy miért ez a fajta pengetés van preferálva, ezt részletesen elolvashatjuk a "Filozófiai" megközelítések című fejezetben.

 

A pengető lapja és az alkar iránya egy síkban találhatóak, ujjaink között tehát a pengetőt addig kell csűrni-csavarni, ahogy az alábbi képeken tanítványaimnál megfigyelhetjük (a gitár típusa nem lényeges, szólótechnikánál az alkalmazott technikai apparátus ugyanaz): 

 

Helyes pengetőtartás - Blank László

 

Helyes pengetőtartás - Sárkány Ferenc

 

Helyes pengetőtartás - Vedres Balázs

 

Helyes pengetőtartás - Obora Tamás

 

Helyes pengetőtartás - Horváth Gábor

 

Láthatjuk tehát, hogy mindenki "egy kicsit másképp penget ugyanúgy", azaz lehetnek árnyalatnyi különbségek, de folyamatában mindenki ugyanazt csinálja.

 

A pengetőtartás legfőbb közös jellemzője, hogy a húrok és a pengető szöget zárnak be egymással, azaz a húrok és a pengető síkja nem párhuzamosak egymással.

 

A pengető síkja fizikailag lefelé, a föld felé mutat:

 

A pengető síkja a húrokhoz képest

 

Ha ez nem így van, akkor gyors játéknál a pengető nem tud lefordulni a húrokról és gyakran beléjük fog akadni. Ez főleg az alkarból kiinduló Impellitteri-pengetés esetében igaz.

A pengető alakja és más jellegzetességei bizonyos szint felett ízlés kérdése; ajánlatom a nagyon kemény, vastag, középhegyes fajta (Big Stubby 3.0). Az alábbi képen a jobb oldalon:

Jim Dunlop Stubby 3.0 kollekció

 

Ezen pengetők előnyei:

  1. (magasabb szinten) könnyen kezelhetők,

  2. nehezen kopnak, noha alapkövetelmény a határozott, akár húrtépő pengetés,

  3. rövid, ám hegyes rész lóg ki az ujjak közül, így nagyon alkalmas gyors játékra.

Általánosságban elmondhatjuk, hogy minél nagyobb és puhább egy pengető, hegye minél jobban kilóg az ujjaink közül, annál nehezebben kezelhető.

 

Most pedig nézzük át az alapozó skálákat, amely során csakis üres húros pengetéseket alkalmazunk. Először a minden húron 2 pengetést gyakoroljuk ki...

 

 

...majd a 4 pengetést...

 

 

...majd végül -gondosan ügyelve a folyamatos fel-lepengetésre-, a minden húron 3 pengetést:

A fenti 3 gyakorlat során az üres húrok hangjai alaposan össze fognak folyni. Ezzel most ne törődjünk, ez most nem fontos, csakis az optimális pengetési technika. A gyakorlás következő állomása a Bemelegítő skálák - pengető című fejezet.

 

Picado

 

A pengetés a technikai gyakorlatoknál, főként az alapozásnál mindig és kizárólagosan folyamatos imimi-technikával történik, függetlenül a húrváltástól; az ettől eltérő pengetési rend, illetve értelmezés külön jelezve lesz.

 

A picado-technikának sokféle változata ismert, ettől függetlenül az alaptechnika minden esetben ugyanaz. A picado erőteljes és folyamatos imi-ujjakkal végrehajtott pengetés, amelynek egyik legfőbb jellegzetessége: a pengetés olyan erőteljes, hogy az ujjak mindig és kizárólagosan a húrok felé mozognak, nem pedig felfelé (a húroktól kifelé). Ezt a mozdulatot könnyű észrevenni az alábbi videókon: az ujjak egymást mindig szinte azonnal felváltva és nagyobbrészt egyenes ujjtartásban mozognak, nem pedig begörbített módon felfelé, azaz a húroktól kifelé. Az utóbbi pengetési mód figyelhető meg a klasszikus gitár stílus alaptechnikájában, amely azonban rendkívül bágyadt hangokat eredményez és mivel túl lágy mozdulatsorozat, nem is képes adni nagy és határozott sebességeket.

 

Jogos kérdés, hogy a picado során hová tesszük a p (pulgar) ujjat?

Nos, nyugodtan letehetjük valamelyik pickup-ra (én láthatóan a nyakira teszem). Némelyik basszusgitár-szériánál erre van egy kis mélyedés is kiképezve a pickup-on, illetve valamelyik Fender-szériát külön, a húrok felett átívelő kis szerkezettel is ellátták.

Ennek ellenére a p ujjat tehetjük a legalsó húrra is, amint azt a flamenco-gitárosok akusztikus gitárjaikon teszik. Ez utóbbi technikai megközelítés további magyarázatokat is igényel, amit én most itt nem fejtek ki.

 

Most pedig nézzük át az alapozó skálákat, amely során csakis üres húros pengetéseket alkalmazunk. Először a minden húron 2 pengetést gyakoroljuk ki...

 

 

...majd a 4 pengetést...

 

...majd végül -gondosan ügyelve a folyamatos picado-technikára, a minden húron 3 pengetést:

A fenti 3 gyakorlat során az üres húrok hangjai alaposan össze fognak folyni. Ezzel most ne törődjünk, ez most nem fontos, csakis az optimális pengetési technika. A gyakorlás következő állomása a Bemelegítő skálák - picado című fejezet.