Az alapskálák I.

 

Bevezetés

A 7 alapskála

F-dúr

G-dór

A-fríg

B-líd

C-mixolíd

D-moll

E-lokriszi

A 7 alapskála balkezeseknek

A 7 alapskála - statikus tabulatúra

A 7 alapskála - balkezes statikus tabulatúra

 

Bevezetés

 

A négyhúros basszusgitár hangterjedelméből és szerkezeti felépítéséből adódóan az F-dúr és a hozzá tartozó hangnemek a legalkalmasabbak az alapskálák alapszintű technikai elsajátításához.

 

Tehát bevezetőként még egyszer, az alábbi hangtömegből kell nekünk megfelelő, tehát hosszú távú fejlődést biztosító, azaz optimális alapelvekre épített skálasablonokat gyártanunk:

 

 

A felvázolás villámgyors eszköze a saját gyártmányú komplex skálarendszerező és skálavariációs szoftver volt, neve OSIRE-OBRE. A fenti hangtömegből alkotott 7 alapskála szerkezetében igen különbözik egymástól, ezt a tükörkép jól szemlélteti, így össze nem keverhetők, de technikailag mégis homogének, hiszen voltaképpen mindegyik alapskála felépíthető 3 ujjrendi kombinációból.

 

Ez óriási előnyt jelent!

 

A kombinációk elnevezései szintén saját találmány és szerintem hasznos mozzanat volt, mert a tanítvány számára könnyen és gyorsan teszi azonosíthatóvá az ujjrendi szerkezetet (amelyeknek egyébként nincs külön elnevezése a klasszikus zeneelméletben):

 

1-2-4 kisterc, másnéven fríg kisterc, mert így indul a fríg skála

1-2-4 kisterc, másnéven fríg kisterc, mert így indul a fríg skála

 

1-3-4 kisterc, másnéven moll kisterc, mert így indul a moll skála

1-3-4 kisterc, másnéven moll kisterc, mert így indul a moll skála

 

1-2-4 nagyterc, másnéven dúr nagyterc, mert így indul a dúr skála

1-2-4 nagyterc, másnéven dúr nagyterc, mert így indul a dúr skála

 

A későbbiekben honlapomon találkozhatunk egy másik, régebbi jelöléssel is, amellyel a fenti ujjrendeket így modelleztem:

A kétféle jelölés nyilvánvalóan egyenértékű egymással.

 

Az alapskálák nyers, technikai lejátszásakor az ujjrend nem változhat meg!

 

Ebből következően én személy szerint nem javaslom az 1-3-4 nagyterc technikát. A videók segítségével kigyakorolható pengetések pedig a már megszokott, általam alaptechnikáknak minősített picado és a folyamatos fel-lepengetés.

 

A 7 alapskála

 

Most pedig lássuk a 7 alapskálát külön-külön, videókkal is megtámogatva! Mivel 2 alaptechnikának van, a pengetés és a picado, ezért mindkettőt megmutatom a skálatükörképek alatt.

 

F-dúr 

2 egész – 1 fél – 3 egész – 1 fél

Igen, a probléma itt jelentkezik először, hiszen az F-dúr alsó 2 trichord-jainak (F-G-A és B-C-D) szélessége...

 

1-2-4 nagyterc, másnéven dúr nagyterc, mert így indul a dúr skála

 

...egy átlagos basszusgitáron több mint 17 centiméter. Ez persze csak a kezdőknek lehet akadály (amint azt a fenti videók bizonyítják), a haladók nyugodtan megpróbálhatják annyira szétfeszegetni ujjaikat, hogy egyszer ők is le tudják játszani. Én mindenesetre semmiféleképpen sem vagyok hajlandó lemondani eme technika adta tág zenei lehetőségekről.

Az F-dúr egyébként zeneelméletileg teljes egészében helyettesíthető egy (üres húros) E-lokriszi skálával, pánikra tehát nincs ok.

 

G-dór

1 egész – 1 fél – 3 egész – 1 fél – 1 egész

A-fríg

1 fél – 3 egész – 1 fél – 2 egész

Bár egyesek szerint A-frigid...

 

B-líd

3 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél

Lidi néni kedvenc skálája; mindig akkor kezdett dörömbölni a partvissal, amikor ezt a skálát gyakoroltam...

 

 

 

C-mixolíd

2 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél – 1 egész

 

 

 

D-moll

1 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél – 2 egész

A jó öreg Molli néni a maga skálájával...

 

 

 

E-lokriszi üres húrokon és 12. fekvésben

1 fél – 2 egész – 1 fél – 3 egész

Itt, ennél a pontnál kell megkérnem a lelkes gitárnövendéket, hogyha valóban komolyan gondolja tanulmányait, akkor ne is lapozzon tovább a Gitáriskolában, míg legalább középszinten nem gyakorolta be az alapskálákat (legalábbis ne keressen új technikákat). Követett módszerünk ugyanis ezekből indul ki, így szinte reflexszerű tudásuk nélkül a sokkal bonyolultabb skálavariációk sem tanulhatók meg. Ennek próbálgatása vagy sikertelenséget, vagy hibás beidegződéseket fog eredményezni, amely messzebb tekintve ugyanaz. Igen, itt kezdődik a vér, az izzadtság és a dögunalom!

 

A 7 alapskála balkezeseknek

 

Egészen eddig elfeledkeztünk a balkezesekről, hiszen a Pénzes-féle OSIRE-tükörkép valójában jobbkezeseknek szól. Hát ennek most vége, hiszen a tükörkép egyetlenegy elegáns informatikai mozdulattal balkezessé konvertálható. Nemcsak a jobbkezeseké a világ!

 

F-dúr - teljes

 

F-dúr 

2 egész – 1 fél – 3 egész – 1 fél

 

G-dór

1 egész – 1 fél – 3 egész – 1 fél – 1 egész

 

A-fríg

1 fél – 3 egész – 1 fél – 2 egész

 

B-líd

3 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél

 

C-mixolíd

2 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél – 1 egész

 

D-moll

1 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél – 2 egész

 

E-lokriszi 12. fekvésben

1 fél – 2 egész – 1 fél – 3 egész

 

A 7 alapskála - statikus tabulatúra

 

F-dúr - teljes

 

F-dúr 

2 egész – 1 fél – 3 egész – 1 fél

 

G-dór

1 egész – 1 fél – 3 egész – 1 fél – 1 egész

 

A-fríg

1 fél – 3 egész – 1 fél – 2 egész

 

B-líd

3 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél

 

C-mixolíd

2 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél – 1 egész

 

D-moll

1 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél – 2 egész

 

E-lokriszi 12. fekvésben

1 fél – 2 egész – 1 fél – 3 egész

 

A 7 alapskála - balkezes statikus tabulatúra

 

F-dúr - teljes

 

F-dúr 

2 egész – 1 fél – 3 egész – 1 fél

 

G-dór

1 egész – 1 fél – 3 egész – 1 fél – 1 egész

 

A-fríg

1 fél – 3 egész – 1 fél – 2 egész

 

B-líd

3 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél

 

C-mixolíd

2 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél – 1 egész

 

D-moll

1 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél – 2 egész

 

E-lokriszi 12. fekvésben

1 fél – 2 egész – 1 fél – 3 egész