A bundnélküli basszusgitár Ib.

A végtelenített alapskálarendszer

   

Az Alapskálák I. című fejezetben lett először publikálva a végtelenített alapskálarendszer. Ez egy olyan megastruktúra, amelyet az alapskálák megfelelő összeragasztásával nyerünk. Ebben a minőségében teljesen fiktív és sohasem leszünk képesek ilyen módon átlátni a skálaszerkezeteket, hacsak nincs mondjuk egy 50-100 húros hangszerünk. A Pénzes-féle tükörkép azonban képes modellezni ezt a "globális" szerkezetet is. A hangszeren lecsapódó skálaszerkezetek voltaképpen ennek a megastruktúrának az adott húrmennyiségű szeletei (attól függően, hogy a hangszer éppen hány húros és milyen hangolású).

Az említett fejezetben a végtelenített alapskálarendszer oly részletesen ki van dolgozva, hogy egy az egyben, csak basszusgitárra átdolgozva idemásolom.

 

Ha az alapskálákra rápillantunk, észrevehetjük, hogy voltaképp egy végtelen, tercekkel (más szóval trichord hangcsoportokkal) építkező skála fragmentumai, töredékei. Innen már más dolgunk nincs is, mint ezeket a fragmentumokat a tükörképben látottak alapján összeillesszük. Ha ezt rendkívül hosszan tesszük meg, akkor olyan mega-skálaszerkezeteket is felfedezhetünk, amelyeket eddig még senkinek sem sikerült megpillantania. Ehhez a következő eszköztárra van szükségünk:

Először emlékeztetőül az a háromféle trichord (hármas hangcsoport), amelynek kombinációból mind a 7 alapskála felépíthető:

 

Dúr trichord

Pénzes-féle bundnélküli basszusgitár tükörkép - Dúr trichord

 

Moll trichord

Pénzes-féle bundnélküli basszusgitár tükörkép - Moll trichord

 

Fríg trichord

Pénzes-féle bundnélküli basszusgitár tükörkép - Fríg trichord

 

Tetszőleges helyről (hangról) és skáláról indíthatjuk a végtelen skálát. Nyilvánvalóan érdemes ezt megtennünk egészen az alsó hangokról (1. fekvéstől) kezdve, hogy minden kiférjen a tükörképeken. Én a szokásos dúr-skáláról indítottam a skálamaratont és a tükörkép szerint fizikailag lefelé, azaz hangmagasságban felfelé haladok.

 

Vegyük észre: lényegtelen azt kijelentenünk, hogy a skálát például C hangról kezdtük el, mert ezek a skálaszerkezetek bármelyik hangról indítva ugyanazok lesznek!

 

Egyúttal jelzem, hogy a húrvastagságot ne figyeljük: az OSIRE nyilvánvalóan nem képes 84 húrt egyszerre megjeleníteni, ezért az alábbi mega-skálaszerkezet összeillesztett héthúros tükörképek.

 

 

Tulajdonképpen fizikailag felülről számolva 11 húr már felvázolja mind a 7 alapskála teljes vizuális szerkezetét:

 

 

Az alapskálák sorrendje fizikailag fentről lefelé (az ismétlődést külön színnel jelzem):

  1. dúr

  2. líd

  3. lokriszi

  4. fríg

  5. moll

  6. dór

  7. mixolíd

  8. dúr

  9. líd

  10. lokriszi

  11. fríg

  12. moll

  13. dór

  14. mixolíd

  15. stb.

Mi a legfontosabb tulajdonsága ennek a megaskálának? Az, hogy a skálaszerkezet kvart hangolású húrok között érvényes. Ezen egyenletes hangolás másik érdekessége, hogy megaszerkezetében folyamatosan megjelenik a 7 függőleges kvartlépés:

 

Pénzes-féle bundnélküli basszusgitár tükörkép - 7 függőleges kvartlépés

 

Tulajdonképpen a megaszerkezet ebből az egyetlen skálatöredékből már felépíthető! Ugyanakkor észrevehetünk egy másik szabályos szerkezetet is: ez 6 bővített kvartlépésből áll, ezért ferde előrefelé és úgy tűnik, hogy ez a légypapírszerű ragasztószalag, hiszen mindegyik skála erre csatlakozik fel alulról vagy felülről:

 

Észrevehetjük a felfűzés rendszerét is: a bővített kvart ragasztószalagra mindig 6 kvintfüzér csatlakozik...

 

Észrevehetjük a felfűzés rendszerét is: a bővített kvart ragasztószalagra mindig 6 kvintfüzér csatlakozik. Bal végénél a kvintfüzér fizikailag felfelé, azaz hangmagasságban lefelé lóg (), a jobbvégén pedig fordítva (). A standard szekvencia a ragasztószalagon, balról indulva (a nyilak tehát a kvintfüzérek lógásának irányát mutatják):

 

↑ ↓ ↑ ↓ ↑ ↓