Moby Dick - Led Zeppelin

Főriff E-pentatonban

 

Bevezetés

Skálarendszer

Tonális és technikai skálák

Videó

Kotta

A Led Zeppelin honlapja

Tanuljuk meg szólógitáron is!

 

A szerzői jogi állásfoglalások a Szerzői jogok című fejezetben tanulmányozhatók.

 

You can read copyright statements in the chapter Copyright.

 

Bevezetés

 

A Moby Dick főriffje eredetileg D-pentaton dallam és basszuskíséret, de lejátszásához az E húrt le kell hangolni D hangra. Ez elég macerás egy rövid gitáróra keretein belül, ezért azt szoktam javasolni a középszintű tanítványoknak, hogy tanuljuk meg először E-pentatonban és a backing track-et (szólógitár nélküli teljes háttérzene) szoftveresen feltranszponáljuk. Ezt a megoldást láthatjuk itt.

 

A főriff technikailag nagyon egyszerű, 1 db C hang kivételével cuppra beleillik az E-pentaton skálába. Mivel azonban a standard basszusgitár 4 húros, ezért a főriff -a szólógitárral ellentétben-, nem fog beleférni egyetlen skálafokba sem, magyarán lejátszásákor sokféle technikai skálából kell majd válogatnunk.

 

Mivel E-(moll) pentatonról van szó, ezért a főriffet 1# előjegyzéssel kottázom le. A Fisz hang folyamatos előjegyzését akár el is hagyhatnám (ezt egyébként sok kottaíró moll-pentaton hangnemek esetében meg is teszi), ez viszont komoly zavarokat okozna a kotta értelmezésekor.

 

A kottát szólógitárhoz tartozó violinkulcsban hagytam. Ennek indokolt okáról, a kottafeldolgozás lehetőségeiről részletesen írok a Kottakonvertálás című fejezetben.

 

Skálarendszer

 

Pénzes-féle Basszusgitáriskola - Egyesített alapskála-táblázat

 

Tonális és technikai skálák

 

E-pentaton - teljes

Pénzes-féle Basszusgitáriskola - E-pentaton - teljes

 

E-pentaton - 1. fok

Pénzes-féle Basszusgitáriskola - E-pentaton 1. fok

 

E-pentaton - 2. fok

Pénzes-féle Basszusgitáriskola - E-pentaton 2. fok

 

E-pentaton - 3. fok

Pénzes-féle Basszusgitáriskola - E-pentaton 3. fok

 

E-pentaton - 4. fok

Pénzes-féle Basszusgitáriskola - E-pentaton 4. fok

 

E-pentaton - 5. fok

Pénzes-féle Basszusgitáriskola - E-pentaton 5. fok

 

E-pentaton - 1. fok 12. fekvésben

Pénzes-féle Basszusgitáriskola - E-pentaton 1. fok 12. fekvésben

 

Videó

Kotta

 

A .mus kiterjesztésű kotta (itt .zip-be csomagolva) a Finale Notepad 2003a ingyenes kottaszerkesztő program file-formátuma. A program ingyenesen letölthető a központi honlap Letöltések, hasznos anyagok című fejezetéből.

 

 

A főriff körszámai: