Kíséretek kvintekkel

 

A könnyűzenén belül létezik több olyan stílus is, amelyeket nem lehet vagy nem ízléses egyszerű basszusdöcikkel lekísérni. Tipikusan ilyenek a túl lassú és a túl gyors dalok, például:

Ezen stílusoknál persze már az is elég, ha az akkordok alaphangjait pengetjük be, de lehetőségünk van ezt a monoton basszuskíséretet kiszínezni. A legegyszerűbben ezt úgy tehetjük meg, hogy az alaphang bejátszása után (ha van erre időnk) bejátsszuk annak kvintjét is. Nézzük meg az alábbi felvételt:

A Fonográf - Széllel szemben című száma remek példa erre. A dal leginkább a lassú country stílusához áll a legközelebb. Ha a dalban csak az alaphangot játszanám be, úgy a dal basszusmenete eléggé monotonra sikerülne, ennek elkerülésére bejátszom az akkord-alaphangok kvintjeit is.

 

Először nézzük meg mind a 12 hang kvintjét, amelyeket egyébiránt már villámgyorsan felvázoltunk a központi honlap Mi is a zene? - I. rész - A hangközök című fejezetében!

 

 

Mivel a standard (kvart)hangolású basszusgitáron egy kvint hangköz technikailag mindig így néz ki (optimális ujjrend 1-3)...

 

Pénzes-féle Basszusgitáriskola - Kvint hangköz

 

...ezért a fenti globális zeneelméleti táblázatot gitárcentrikusan már képesek vagyunk értelmezni; eszerint az F kvintje valóban C, mert:

 

Pénzes-féle Basszusgitáriskola

 

Tehát ha mindig vesszük az alaphang kvintjét, akkor már nem lövünk a kíséretben mellé.

 

A kvintlépkedés nemcsak hangmagasságban felfelé, hanem lefelé is megvalósítható. Tipikus példa erre az E húr 5. fekvéses A hangja, amelyet kvintje, E hang irányában lefelé is tudunk léptetni:

 

Pénzes-féle Basszusgitáriskola

 

Ezt szintén kihasználom a fenti dalban.

 

A tükörkép segítségével felállítható egy általános technikai szabály:

  1. a felső kvint az alaphang feletti húron 2-vel jobbra található (jobbkezeseknél),

  2. az alsó kvint pedig pontosan az alaphang alatt.

Például D esetében, amelynek kvintje A:

 

Pénzes-féle Basszusgitáriskola

 

(Itt most nem bonyolítom tovább a zeneelméletet azzal, hogy egy másik referenciára is hivatkozok, nevezetesen míg az A a D hang alsó kvintje, addig a D az A felső kvartja.)

 

Természetesen kihasználhatjuk az üres húrok adta lehetőségeket is, hiszen a kvintváltásos sémát D esetében lehet így is játszani:

 

Pénzes-féle Basszusgitáriskola