Az öthúros basszusgitár I.

Bevezetés

 

Bevezetés

Skálaszerkezetek

C-dúr teljes

C-dúr

D-dór

E-fríg

F-líd

G-mixolíd

A-moll

H-lokriszi

C-dúr 13. fekvésben

 

C-pentaton - teljes

1. fok

2. fok

3. fok

4. fok

5. fok

1. fok 13. fekvésben

 

Bevezetés

 

Nemrégiben egyik új tanítványom egy öthúros basszusgitárral állított be. Bevallom őszintén, hirtelen fogalmam sem volt, hogy milyen húrral lett kibővítve a standard négyhúros basszusgitár, elvégre nem vagyok a basszusgitár avatott szakértője, de a problémák hamar tisztázódtak: a legvastagabb E húr alá került egy még vastagabb, szinte hajókötél átmérőjű és megközelítőleg ugyanolyan hangzású H húr, amely által ez a gitár a héthúros, az én rendszerem elnevezése szerint nu-metal szólógitárok kísérőhangszerének lett dedikálva. Először zavarba jöttem, hogy akkor milyen skálaszerkezeteket fogok én itt tanítani, aztán eszembe jutott a saját fejlesztésű OSIRE-OBRE, amely élből tudta ezt a speciális basszus-alaphangolást is. Boncoljuk szét most ezt a gitárt!

 

Öthúros basszusgitár

Forrás - Source: http://zibass.com

 

Az az igazság, hogy nem vagyok a basszus hangtartományának feltétlen megszállottja. Bár ez a regiszter rendkívül fontos a zenében, hiszen a basszus adja a fő tonális alapot, de éppen emiatt legtöbbször pontosnak és stabilnak kell maradnia, ezért nem "szállhat el" olyan mértékben, mint egy szólóhangszer. A masszív tonális alapnak nekem már a legalsó E húr is tökéletesen megfelelt és most itt van még egy fél oktáv lefelé. Ráadásul új tanítványom hangszere nem volt jó minőségű, így rajta ez a szubkontra hangtartomány úgy hangzott, mint a Yellowstone nemzeti park kénköves gejzírének fortyogása: hangmagassága ugyan nem nagyon volt érzékelhető, csak valami kísérteties, gyomorszerű morgás jött ki belőle.

 

Yellowstone

 

Szóval, igazi zenei élvezet volt gyakorolni rajta! Tulajdonképpen megfelelően felerősítve infrahangfegyverként is kitűnően funkcionálna , hiszen az ominózus H húr temperált hangfrekvenciája (ha jól számolom) 30,86 Hz.

 

Skálaszerkezetek

 

A technikai skálaszerkezetek érdekessége, hogy ez az első alkalom, amikor hivatalosan, tehát nem teoretikusan, azaz a Pénzes-féle elvont analitika eszközeivel szemlélhetjük meg egy kizárólag kvart hangolású gitár belső skálaszerkezeteit, hiszen a húrok hangolása:

 

  H kvart E kvart A kvart D kvart G

 

Ezen hangolás előnyeire már felhívtam a figyelmet a Basszusgitár hangolása című fejezetben, most itt az idő, hogy az OSIRE-OBRE segítségével a felvázolt elméletet a gyakorlatban is kipróbáljuk.

 

Először nézzük meg a törzshangokat, tehát a zongora fehér billentyűit az öthúros gitáron:

 

A törzshangok az öthúros basszusgitáron

 

Ebből a szakértői szem már képes kiszúrni, hogy eddig még nem látott skálaszerkezetekbe akadtunk. Mivel a legalsó húrunk H hangról indul, ezért a C-dúr (fehér billentyűs) skála kiváló a skálaszerkezetek felvázolásához.

 

A C-dúr teljes skála:

 

C-dúr teljes skála

 

Az avatott szemlélőnek feltűnik, hogy az alapskálák (a jelen esetben a C-dúr skála) esetén már nincs az a félhangnyi jobbra tolódás, amely olyan zavaró az alábbi, klasszikus gitár G és H húrja között:

 

C-dúr teljes skála klasszikus gitáron

 

Jegyezzük meg, hogy szinte az összes szólógitáros ujjrendi probléma emiatt a nagyterc hangolási különbség miatt keletkezik!

 

Nos, a hangolási következetesség miatt itt már erről nincs szó, ami tehát kiválóan felhasználható technikai skálakoherenciát eredményez, legalábbis az alapskálák esetében. Ezek után nincs más dolgunk, mint felvázolni a C-dúrhoz tartozó 7 alapskálát!

 

C-dúr

Pénzes-féle öthúros basszusgitár tükörkép - C-dúr

 

D-dór

Pénzes-féle öthúros basszusgitár tükörkép - D-dór

 

E-fríg

Pénzes-féle öthúros basszusgitár tükörkép - E-fríg

 

F-líd

Pénzes-féle öthúros basszusgitár tükörkép - F-líd

 

G-mixolíd

Pénzes-féle öthúros basszusgitár tükörkép - G-mixolíd

 

A-moll

Pénzes-féle öthúros basszusgitár tükörkép - A-moll

 

H-lokriszi

Pénzes-féle öthúros basszusgitár tükörkép - H-lokriszi

 

C-dúr 13. fekvésben

Pénzes-féle öthúros basszusgitár tükörkép - C-dúr 13. fekvésben

 

A kvart hangolás azonban megváltoztatja a pentaton skálák technikai szerkezeteit is. Ebből a szempontból az eredeti gitárhangolás nem volt rossz, hiszen például a moll-pentaton 1. fokának 1. ujjra jutó hangjai eddig éppen egymás alatt helyezkedtek el:

 

C-pentaton klasszikus gitáron

 

Kvart hangolásnál viszont elkerülhetetlenül egy félhanggal balra tolódik...

 

C-pentaton - balra tolódás

 

...amely által fellép az, amely eddig a pentaton skálák esetében még semelyik, standardhoz közeli hangolásra nem volt jellemző: a pentaton 1. fok sajnos 5 fekvésnyi terjedelműre tágul! Ez bizony enyhén szólva nem optimális, legalábbis nem a pentatóniánál. Ebből azt a szomorú és egyben tragikus következtetést vonhatjuk le, hogy valójában nem létezik olyan optimális gitár alaphangolás, ami egyformán jó volna a zenéhez szükséges összes technikai skálaszerkezetre (ezek: pentatónia, alapskálák, harmonikus moll).

 

Hát ezzel együtt kell élnünk, bár most úgy tűnik, emiatt nem fogok aludni hetekig...

 

Totálisan rezignáltan... most vázoljuk fel... a csontig rágott... C-pentaton skálafokokat.............

 

Először a C-pentaton teljes (bár voltaképpen ezután kit érdekel)...

 

Pénzes-féle öthúros basszusgitár tükörkép - C-pentaton - teljes

 

1. fok

Pénzes-féle öthúros basszusgitár tükörkép - C-pentaton - 1. fok

 

2. fok

Pénzes-féle öthúros basszusgitár tükörkép - C-pentaton - 2. fok

 

3. fok

Pénzes-féle öthúros basszusgitár tükörkép - C-pentaton - 3. fok

 

4. fok

Pénzes-féle öthúros basszusgitár tükörkép - C-pentaton - 4. fok

 

5. fok

Pénzes-féle öthúros basszusgitár tükörkép - C-pentaton - 5. fok

 

1. fok 13. fekvésben

Pénzes-féle öthúros basszusgitár tükörkép - C-pentaton - 1. fok 13. fekvésben