A Gitáriskola skálatechnikai koncepciója

 

Mi a probléma?

A Boci-problematika

A választási lehetőségek

 

Mi a probléma?

 

No, az van!

Például nekem senki nem mondta el, hogy hányféleképpen lehet 1 darab dúr skálát a gitáron lejátszani, holott tisztességes óradíjakat kifizettem gitároktatóimnak. (Később a számításokat elvégeztem az Alapskálák IV. című fejezetben.) De miért lényeges ez? - mordul ki gitárja mögül a (nem gondolkodó) zenész?

Első körben az a problémám, hogy ha a dúr skála a gitáron többféleképpen lejátszható, akkor melyiket és milyen ujjrenddel gyakoroljam ki? Ha meg a gitároktató mutat egyet, akkor miért azt ajánlja nekem? S íme, el is hangzott a tudatlan oktatók réme: az első miért kérdés. Ekkor az okos oktató megköszörüli az elméjét, mert tudja, hogy elérkezett az ő ideje, a tudatlan, de rutinos oktató pedig megpróbálja elegánsan elhárítani a kellemetlen kérdést s talán közli, hogy neki is így tanították. Az igazi megalázás a második miért feltevésével veszi kezdetét, bár ez valójában nem a megalázás, hanem az igazság pillanata.

 

Szóval, a dolog ilyen egyszerű: elég 2 darab miért kérdést feltenni a minket oktató tanárnak, hogy kiderítsük egyéni felkészültségét.

 

Mivel ezekre az alapszintű kérdésekre ma sem kaptam kielégítő választ, bár évekig jártam gitártanárokhoz, megkísérlem magam bepótolni mások hiányosságait.

 

A Boci-problematika

 

Adott egy ízes népi dal vagy valami hasonló C-dúrban, címe Boci, boci tarka:

 

Boci, boci tarka - kotta

 

A zongorán...

 

A zongora billentyűi

 

...ezt a dalt csakis egyféleképpen tudjuk lejátszani, legfeljebb az ujjrendekben lehet variálni. A basszusgitáron viszont húrjainak hangolási átfedettsége miatt minden többféleképpen játszható le. Jól látható, hogy a kottából lényegében fogalmunk nincs, hogy hol, milyen pengetési és ujjrendi szabályok szerint játsszuk le. Ez már normális, logikus gondolkodás esetén behozza az optimalitás elvét.

 

A válasz nem magában a dal lejátszásában van, hanem abban, hogy a dalt az optimális basszustechnikai alapelvek mellett szinte bármilyen tetszőleges skálaszerkezetben le tudjuk játszani.

 

Ehhez viszont totálisan át kell látni a basszusgitáron lecsapódó skálarendszert, amelynek megtanításához először is gitároktatóimnak fel kellett volna vázolniuk a C-dúr skálát teljes skálaszerkezetben. Mivel volt ceruzájuk és papírjuk, nem értem, hogy ezt miért nem tették meg. Talán ők sem értették? A Pénzes-féle módszertanban a felvázolás már villámgyorsan és automatikusan történik a saját gyártmányú komplex skálarendszerező és skálavariációs szoftver segítségével, neve OSIRE-OBRE:

 

 

Ebből a skálatömegből kell nekünk kiválasztani az általunk optimálisnak ítélt technikai skálaszerkezetet. Ennek megítélése kezdők számára szavatoltan nem megy. Az optimális döntéshez először nem a technikával, hanem az elménkkel kell foglalkoznunk.

 

A választási lehetőségek

 

A basszusgitáron a húrok nagyobbrészt kvart hangolása miatt általánosságban csakis kétféle skálaszerkezet alkalmazása lehet eredményes:

 

1. az elsőt én erőltetem: ez a Pénzes-féle trichord-szerkezet...

 

 

...amely során minden húrra 3 skálahang jut. Ez a skálaszerkezet rendkívül koherens és nincs leküzdhetetlen hátránya, csupán az, hogy alsó fekvésekben iszonyatos ujjterpeszeket igényel (átlagos menzurahossznál az alsó F-G-A trichord 17,5 cm).

 

 

Természetesen senki sem állítja, hogy kezdőknek ezt kéne tanulniuk, viszont nyugodtan törekedhetünk arra, hogy magasabb szinten le tudjuk játszani ezeket a skálaszerkezeteket. Ezzel kapcsolatban már ért engem több támadás is (például Kérdések és válaszok - 6. kérdés-válasz), de sajnos álláspontomból nem tudok engedni, ha az hosszabb távon logikusabb és hatékonyabb lépésnek ígérkezik a többi alternatívánál.

 

2. Logikusan szemlélve a többi alternatíva a trichord-szerkezeteknél csakis rosszabb megoldás lehet. Valóban: a kvart hangolás miatt már csak az általam egyfekvésesnek nevezett skálaszerkezetek jöhetnek szóba. Ennek során valamilyen módon meg lehet kísérelni elkerülni a fent említett kényelmetlen 1-2-4 nagyterc trichord-szerkezetet...

 

 

...amely nyakatekert, egymással nem logikus módon kapcsolódó skálaszerkezeteket fog eredményezni.

 

Szóval, tessék választani...