A végtelenített alapskálarendszer basszusgitárra

 

Az Alapskálák I. című fejezetben lett először publikálva a végtelenített alapskálarendszer. Ez egy olyan megastruktúra, amelyet az alapskálák megfelelő összeragasztásával nyerünk. Ebben a minőségében teljesen fiktív és sohasem leszünk képesek ilyen módon átlátni a skálaszerkezeteket, hacsak nincs mondjuk egy 50-100 húros hangszerünk. A Pénzes-féle tükörkép azonban képes modellezni ezt a "globális" szerkezetet is. A hangszeren lecsapódó skálaszerkezetek voltaképpen ennek a megastruktúrának az adott húrmennyiségű szeletei (attól függően, hogy a hangszer éppen hány húros és milyen hangolású).

Az említett fejezetben a végtelenített alapskálarendszer oly részletesen ki van dolgozva, hogy egy az egyben, csak basszusgitárra átdolgozva idemásolom.

 

Ha az alapskálákra rápillantunk, észrevehetjük, hogy voltaképp egy végtelen, tercekkel (más szóval trichord-hangcsoportokkal) építkező skála fragmentumai, töredékei. Innen már más dolgunk nincs is, mint ezeket a fragmentumokat a tükörképben látottak alapján összeillesszük. Ha ezt rendkívül hosszan tesszük meg, akkor olyan mega-skálaszerkezeteket is felfedezhetünk, amelyeket eddig még senkinek sem sikerült megpillantania. Ehhez a következő eszköztárra van szükségünk:

Először emlékeztetőül az a háromféle trichord (hármas hangcsoport), amelynek kombinációból mind a 7 alapskála felépíthető:

 

Dúr trichord

Pénzes-féle basszusgitár tükörkép - Dúr trichord

 

Moll trichord

Pénzes-féle basszusgitár tükörkép - Moll trichord

 

Fríg trichord

Pénzes-féle basszusgitár tükörkép - Fríg trichord

 

Tetszőleges helyről (hangról) és skáláról indíthatjuk a végtelen skálát. Nyilvánvalóan érdemes ezt megtennünk egészen az alsó hangokról (1. fekvéstől) kezdve, hogy minden kiférjen a tükörképeken. Én a szokásos dúr-skáláról indítottam a skálamaratont és a tükörkép szerint fizikailag lefelé, azaz hangmagasságban felfelé haladok.

 

Vegyük észre: lényegtelen azt kijelentenünk, hogy a skálát például C hangról kezdtük el, mert ezek a skálaszerkezetek bármelyik hangról indítva ugyanazok lesznek!

 

Egyúttal jelzem, hogy a húrvastagságot ne figyeljük: az OSIRE nyilvánvalóan nem képes 84 húrt egyszerre megjeleníteni, ezért az alábbi mega-skálaszerkezet összeillesztett héthúros tükörképek.

 

 

Tulajdonképpen fizikailag felülről számolva 11 húr már felvázolja mind a 7 alapskála teljes vizuális szerkezetét:

 

 

Az alapskálák sorrendje fizikailag fentről lefelé (az ismétlődést külön színnel jelzem):

  1. dúr

  2. líd

  3. lokriszi

  4. fríg

  5. moll

  6. dór

  7. mixolíd

  8. dúr

  9. líd

  10. lokriszi

  11. fríg

  12. moll

  13. dór

  14. mixolíd

  15. stb.

Mi a legfontosabb tulajdonsága ennek a megaskálának? Az, hogy a skálaszerkezet kvart hangolású húrok között érvényes. Ezen egyenletes hangolás másik érdekessége, hogy megaszerkezetében folyamatosan megjelenik a 7 függőleges kvartlépés:

 

Pénzes-féle basszusgitár tükörkép - 7 függőleges kvartlépés

 

Tulajdonképpen a megaszerkezet ebből az egyetlen skálatöredékből már felépíthető! Ugyanakkor észrevehetünk egy másik szabályos szerkezetet is: ez 6 bővített kvartlépésből áll, ezért ferde előrefelé és úgy tűnik, hogy ez a légypapírszerű ragasztószalag, hiszen mindegyik skála erre csatlakozik fel alulról vagy felülről:

 

Pénzes-féle basszusgitár tükörkép - 6 bővített kvartlépés

 

Észrevehetjük a felfűzés rendszerét is: a bővített kvart ragasztószalagra mindig 6 kvintfüzér csatlakozik. Bal végénél a kvintfüzér fizikailag felfelé, azaz hangmagasságban lefelé lóg (), a jobbvégén pedig fordítva (). A standard szekvencia a ragasztószalagon, balról indulva (a nyilak tehát a kvintfüzérek lógásának irányát mutatják):

 

↑ ↓ ↑ ↓ ↑ ↓