A basszusgitár-LEGO első elemei: a hangcsoportok
Bevezetés - A
hangcsoport meghatározása
Pentaton skálák
Alapskálák
Harmonikus moll skálák
Roma skálák
Tetrachord-hangcsoportok
Az alaphangolás, mint a hangcsoportok igazítója
Bevezetés - A hangcsoport meghatározása
Hangcsoportnak nevezzük a néhány hangból álló, valamilyen zenei rendezőelv szerint összetartozó hangcsoportot (legalábbis a Pénzes-féle módszertanban). További fontos tulajdonsága, hogy legtöbbször valamelyik skála kiragadott részlete vagy többet összeillesztve skálák építhetők fel belőlük. Státusza szerint a hangköz és a skála között helyezkedik el.
Bár a sor folytatható, ám basszusgitár esetén csupán háromféle hangcsoportot érdemes meghatároznunk:
-
bichord – ekkor 1 húrra 2 hang jut,
-
trichord – ekkor 1 húrra 3 hang jut,
-
tetrachord – ekkor 1 húrra 4 hang jut.
Az idegen elnevezés a
klasszikus zeneelméletből származik, ahol ilyen módon különböző
“skálakezdeményeket” neveztek el (például
Arezzói Guido hexachord-hangrendszere).
A hangcsoportok általános meghatározása azért kiemelten hasznos, mert a
basszusgitár
(és persze más, hasonló hangszer) alaphangolásából adódóan optimális technikai
skálaszerkezetek alakíthatók ki, illetve segítségükkel még tágabb felismerésekre
is juthatunk.
A Pénzes-féle módszertanra mindig is a kísérletezés és új dolgok felfedezése
volt jellemző. Ez a módszertan volt a legelső, amelyik a trichord-skálaszerkezetű
alapskálát erőltette (itt G-dúr)...
...az egyenesen kaotikus, nagyon nehezen kezelhető, hibrid-skálaszerkezet
ellenében (a Pénzes-féle módszertanon belül ezeket
egyfekvéses skáláknak hívjuk, itt G-dúr)...
...amely persze része az egyik, a G-dúr csoporthoz tartozó Fisz-lokriszi
skálának...
...bár eddig a legtöbb, átlagos képességű basszusgitáros felismeréseiben nem jutott.
Illetve ebből a trichord-skálaszerkezetből még távolabb következtetéseket is sikerült levonni, például:
Még egyszer: a trichord-skálák, tágabb értelemben bármilyen logikusan felépített skála szerkezeti alapját a hangcsoportok képezik. Ezeket ésszerűen “összeragasztva” jönnek létre a kiválóan kezelhető, azaz optimális skálaszerkezetek.
Vegyük észre, hogy a skálaszerkezetek végső, a hangcsoportokból összeragasztott
alakját a gitár alaphangolása alakítja ki. Ez standard alaphangolás esetén a
következő (A basszusgitár hangolása című fejezetből)...
E - A - D - G
41,203 - 55 - 73,416 - 97,998 Hz
-
Szubkontra = A0-H0
-
Kontra = C1-D1-E1-F1-G1-A1-H1
-
Nagy = C2-D2-E2-F2-G2-A2-H2
-
Kis = C3-D3-E3-F3-G3-A3-H3
-
Egyvonalas = C4-D4-E4-F4-G4-A4-H4
-
Kétvonalas = C5-D5-E5-F5-G5-A5-H5
-
Háromvonalas = C6-D6-E6-F6-G6-A6-H6
-
Négyvonalas = C7-D7-E7-F7-G7-A7-H7
-
Ötvonalas = C8
...ahol:
-
E1-A1-D2-G2 - a standard hangolású basszusgitár üres húrjai,
-
A4 - normál zenei hang.
A standard alaphangolás húrokhoz viszonyított hangközei:
-
E1
-
kvart
-
-
A1
-
kvart
-
-
D2
-
kvart
-
-
G2
Tehát más alaphangolás esetén kissé más technikai skálaszerkezetek fognak kialakulni, illetve ha az alaphangolás gyökeresen más (például a legtöbb vonós hangszerek esetében kvart helyett kvint), akkor ez még inkább megváltoztatja a skálaszerkezetet, sőt újrarendezi az optimális skálaszerkezet alapelveit is. Például hegedű esetében az optimális skálaszerkezet már nem a trichord-, hanem a minden húron 4 hangos tetrachord-skálaszerkezet (itt hegedűn A-moll):
Nézzük meg tehát eme basszusgitár-LEGO legelső, egyúttal legkisebb elemeit. Itt
jegyezzük meg, hogy technikai szempontból a legkisebb egységek nem a zenei
hangok, de nem is a hangközök, hanem a hangcsoportok.
A hangcsoportok elnevezése során az alkalmazott ujjrendből, valamint a hangközökből indulunk ki és egyetlen
követelmény csupán az, hogy ezek segítségével minden hangcsoportnak egyedi, lehetőleg logikus, a
teljes rendszerhez kapcsolódó nevet adjunk. Ám mivel a hangköz csak 2 hang egyidejű
távolságát jelenti, például szekund (itt C-D)...
...ezen elv alkalmazása problémás kettőnél több hangból álló hangcsoport
esetében. Ilyen esetekben a hangköz, vele az elnevezés mindig a hangcsoport 2
szélső hangjának távolságát fogja meghatározni, például 1-2-4 nagyterc (C-D-E,
ahol nagyterc C és E között van):
A szemléltetés során az A húr 3. fekvésében lévő C hang a szemléltetés
kiindulópontja:
Alapfejezet - Pentaton skálák II. - Az E-pentaton hangsor
A legáltalánosabb moll-, és dúr-pentaton 2 hangból álló 2 hangcsoportból
felépíthető:
Szekund
Kisterc
Ellenőrizzük ezt le egy C-dúr pentaton teljes skálán:
Ha a pentaton skálát minden húron 3 hangos (trichord) szerkezetben építjük fel,
akkor ezt 3 különböző hangcsoportból tehetjük meg:
1-2-4 kvart
1-3-4 kvart
1-2-4 nagyterc
Ellenőrizzük ezt le egy G-dúr pentaton skálán:
Jól láthatjuk, hogy ez a skálaszerkezet pentaton skálák esetében nagyon nehezen játszható, főleg basszusgitáron, maximum a bichord-trichord kombináció használható fel még eredményesen.
Alapfejezet - Az alapskálák I.
Mind a 7 alapskála felépíthető 3 db, 3 hangból álló hangcsoportból:
1-2-4 kisterc
1-3-4 kisterc
1-2-4 nagyterc
Ellenőrizzük ezt le egy C-dúr és a hozzá tartozó további 6 skálán (a közöttük
lévő lévő bonyolult zeneelméleti összefüggések az Alapskálák című
fejezetcsomagban tanulmányozhatók):
F-líd 1. és 13. fekvésben
G-mixolíd
A-moll
H-lokriszi
C-dúr
D-dór
E-fríg
Alapfejezet - A harmonikus moll skálafokok basszusgitáron I.
Ezen skálák technikailag bonyolultabbak az alapskáláknál, lejátszásukhoz további
2 db, 3 hangból álló hangcsoportot kell meghatároznunk...
1-2-4 fríg nagyterc
(mert így indul a domináns, másnéven keleties fríg skála)
1-3-4 nagyterc
...de természetesen tartalmazzák az alapskálák 3 alapszerkezetét is:
1-2-4 kisterc
1-3-4 kisterc
1-2-4 nagyterc
Ellenőrizzük ezt le egy A-harmonikus moll teljes skálán:
Alapfejezet a gitáros honlapon- ES II. - Roma skálák
Ebben a skálaegyüttesben -amelyet egyébiránt basszusgitáron nem nagyon szoktak
játszani-, van még egy, eddig nem katalogizált hangcsoport:
1-2-3 szekund
Egyébként pedig az összes roma skála felépíthető a fent ismertetett hangcsoportokból
(kivéve 1-2-4 nagyterc):
1-2-4 kisterc
1-3-4 kisterc
1-2-4 fríg nagyterc
1-3-4 nagyterc
Ellenőrizzük ezt le egy C-roma teljes skálán:
Basszusgitár esetében ezen hangcsoportok nem nyújtanak optimális skálaszerkezetet, azaz
viszonylag nehéz őket alkalmazni. Nézzük csak meg a G-dúr skálát tetrachord-skálaszerkezetben:
Viszont mondhatni optimálisak az összes kvint hangolású hangszeren. Nézzük meg például az A-dúr skálát hegedűn:
Ettől függetlenül vázoljuk fel a 4 db lehetséges tetrachord-skálaszerkezetet:
Dúr-tetrachord
(mert így indul a dúr /és a mixolíd/ skála)
Moll-tetrachord
(mert így indul a moll /és a dór/ skála)
Fríg-tetrachord
(mert így indul a fríg /és a lokriszi/ skála)
Líd-tetrachord
Az alaphangolás, mint a hangcsoportok igazítója
Amint az fentebb említésre került, a hangcsoportokból létrejövő skálaformát az alaphangolás alakítja ki. Például standard hangolású gitáron egy trichord-szerkezetű G-dúr skála így néz ki:
Némi "deformáció" a G és H húrok közti nagyterc hangolási különbség miatt alakul ki, mert az onnantól a hangcsoportot, vele az egész skálát eggyel (a nézet szerint) jobbra tolja. Ha viszont megváltoztatjuk az alaphangolást, például kizárólag kvarthangolást alkalmazunk, akkor onnantól a hangcsoport, vele a skála balra fog tolódni:
A fenti szabály igaz a basszusgitárra is, de esetében már nem döntő tényező, hiszen nem alakult ki oly sokféle basszusgitár-hangolás, mint a gitárnál. Ez például azt is jelenti, hogy az említett és mutatott, csakis kvart hangolású gitár és a 6 húros, (szintén csakis kvart hangolású) basszusgitár technikai skálaszerkezetei azonosok (itt G-dúr):