Bemelegítő skálák - pengető
A basszusgitár technikai megközelítése
A basszusgitár technikai megközelítése
Alapozáskor kétféle lehetőségünk van: a basszusgitárt vagy pengetővel, vagy ujjakkal szólaltatjuk meg. Az utóbbinak még számos variánsa létezik, ilyen például a slap-pop és a tapping-technika, amelyeket azonban nem tartok alaptechnikának. Ebben a pillanatban tehát elválnak egymástól a módszertani ismertetések és külön fejezetbe kerülnek:
-
alapozás pengetős-technikával,
-
alapozás ujjas imimi-pengetéssel (picado),
Ha basszusgitárunkhoz pengetővel közelítünk, a módszertan máris kidolgozott, hiszen a Pénzes-féle gitáriskola szólótechnikai része erre kiválóan alkalmas. Én (nagyjából) ugyanazt meg tudom tenni basszusgitáromon, mint szólógitáromon és ezt potenciálisan akkor is meg tudtam tenni, amikor életemben először fogtam kezembe basszusgitárt. Behozhatatlan előnynek bizonyult ez.
Tehát a pengetési elvek lényegében nem különböznek a szólótechnikától:
-
Ha külön utasítás nem jelzi, húrváltástól független, folyamatos és hangos fel-, és lepengetés.
-
Az alapskálák „technikai” gerincét a tercek (trichord-szerkezetek) alkotják.
-
A fekvésváltás nem számít, bátran alapozhatunk rá.
-
Nagyterc esetén (· · ·) a kötelező ujjrend 1-2-4, ettől nincs eltérés.
-
Alapértelmezésben kerüljük az üres húros pengetéseket, mert az üres húrokat nem lehet tompítani. Ezzel szemben az egyhúros gyakorlatoknál a központban éppen az üres húr van. Tehát a kivételből is lehet hasznosság, ha kellően szabályozott.
-
Alapértelmezésben egy ujjal csak egy hangot fogjunk le (1 ujj - 1 hang szabály).
-
Sohasem a gyorsaság, hanem a kidolgozottság a fontos. Soha ne gyakoroljunk gyorsan!
A fenti alapelvek változása basszusgitár esetében:
-
2. pont: főleg a kezdő basszusgitárosok fognak irtózatosan berzenkedni az 1. fekvés F-A és B-D nagyterc hangközei miatt (· · ·). Itt jegyzem meg, hogy ez kellő gyakorlással lejátszható, sőt hatékonyan hasznosítható is. Ezt a speciális esetet később részletesen ismertetem.
-
5. pont: a szólógitártól eltérő módon gyakrabban használhatunk üres húrokat is. Én személy szerint nem ezt teszem, de belátom, hogy sok ujjrendi és erőnléti (azaz a kéz állóképességéből adódó) gond megoldódható ezzel a lehetőséggel.
A bemelegítő skálákat nemcsak bemelegítés céljából érdemes gyakorolni; én kezdő tanítványaimnál rajtuk gyakoroltatom ki az alapvető technikákat. Ez hasznosnak tűnik, mert így a tanítványnak nem kell zeneiségre (azaz konkrét zenei skálaszerkezetre) koncentrálnia, pusztán a helyes technikára. Ezen alapelvek figyelembevételével gyakoroljuk ki az alábbi bemelegítő skálákat. Csupán kényelmi szempontok miatt én mindegyiket A hangra transzponáltam.
1-2
1-3
1-4
1-4 nagyterc
2-3
2-4
3-4
Mindeddig a folyamatos fel-lepengetés problematikája nemigen mutatkozott meg. Ez azért lehetséges, mert a probléma leginkább olyan esetekben jelentkezik, amikor 1 húrra páratlan számú pengetés jut, azaz 1-3-5-7-9, stb. Jegyezzük ezt meg és figyeljünk rá!
1-2-3
1-2-4
1-3-4
1-2-4 nagyterc
2-3-4
S végül mind a 4 ujjra:
1-2-3-4
Fontos kiemelni a 3 alábbi ujjrendet:
1-2-4
1-3-4
1-2-4 nagyterc
Később majd láthatjuk, hogy az összes alapskála felépíthető a fenti 3 ujjrend kombinációiból. Természetesen a központi honlap Nem zenei skálák című fejezetcsomagjában ismertetett összes szólógitáros (standard hangolású 6 húros) skála szintúgy kigyakorolható basszusgitáron.