Az alapskálák I.
A 7 alapskála - statikus tabulatúra
A 7 alapskála - balkezes statikus tabulatúra
A négyhúros basszusgitár hangterjedelméből és szerkezeti felépítéséből adódóan az F-dúr és a hozzá tartozó hangnemek a legalkalmasabbak az alapskálák alapszintű technikai elsajátításához.
Tehát bevezetőként még egyszer, az alábbi hangtömegből kell nekünk megfelelő, tehát hosszú távú fejlődést biztosító, azaz optimális alapelvekre épített skálasablonokat gyártanunk:
A felvázolás villámgyors eszköze a saját gyártmányú komplex skálarendszerező és skálavariációs szoftver volt, neve OSIRE-OBRE. A fenti hangtömegből alkotott 7 alapskála szerkezetében igen különbözik egymástól, ezt a tükörkép jól szemlélteti, így össze nem keverhetők, de technikailag mégis homogének, hiszen voltaképpen mindegyik alapskála felépíthető 3 ujjrendi kombinációból.
Ez óriási előnyt jelent!
A kombinációk elnevezései szintén saját találmány és szerintem hasznos mozzanat volt, mert a tanítvány számára könnyen és gyorsan teszi azonosíthatóvá az ujjrendi szerkezetet (amelyeknek egyébként nincs külön elnevezése a klasszikus zeneelméletben):
1-2-4 kisterc, másnéven fríg kisterc, mert így indul a fríg skála
1-3-4 kisterc, másnéven moll kisterc, mert így indul a moll skála
1-2-4 nagyterc, másnéven dúr nagyterc, mert így indul a dúr skála
A későbbiekben honlapomon találkozhatunk egy másik, régebbi jelöléssel is, amellyel a fenti ujjrendeket így modelleztem:
-
fríg kisterc - ·· ·
-
moll kisterc - · ··
-
dúr nagyterc - · · ·
A kétféle jelölés nyilvánvalóan egyenértékű egymással.
Az alapskálák nyers, technikai lejátszásakor az ujjrend nem változhat meg!
Ebből következően én személy szerint nem javaslom az 1-3-4 nagyterc technikát. A videók segítségével kigyakorolható pengetések pedig a már megszokott, általam alaptechnikáknak minősített picado és a folyamatos fel-lepengetés.
Most pedig lássuk a 7 alapskálát külön-külön, videókkal is megtámogatva! Mivel 2 alaptechnikának van, a pengetés és a picado, ezért mindkettőt megmutatom a skálatükörképek alatt.
2 egész – 1 fél – 3 egész – 1 fél
Igen, a probléma itt jelentkezik először, hiszen az F-dúr alsó 2 trichord-jainak (F-G-A és B-C-D) szélessége...
...egy átlagos basszusgitáron több mint 17 centiméter. Ez persze csak a kezdőknek lehet akadály (amint azt a fenti videók bizonyítják), a haladók nyugodtan megpróbálhatják annyira szétfeszegetni ujjaikat, hogy egyszer ők is le tudják játszani. Én mindenesetre semmiféleképpen sem vagyok hajlandó lemondani eme technika adta tág zenei lehetőségekről.
Az F-dúr egyébként zeneelméletileg teljes egészében helyettesíthető egy (üres húros) E-lokriszi skálával, pánikra tehát nincs ok.
1 egész – 1 fél – 3 egész – 1 fél – 1 egész
1 fél – 3 egész – 1 fél – 2 egész
Bár egyesek szerint A-frigid...
3 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél
Lidi néni kedvenc skálája; mindig akkor kezdett dörömbölni a partvissal, amikor ezt a skálát gyakoroltam...
2 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél – 1 egész
1 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél – 2 egész
A jó öreg Molli néni a maga skálájával...
E-lokriszi üres húrokon és 12. fekvésben
1 fél – 2 egész – 1 fél – 3 egész
Itt, ennél a pontnál kell megkérnem a lelkes gitárnövendéket, hogyha valóban komolyan gondolja tanulmányait, akkor ne is lapozzon tovább a Gitáriskolában, míg legalább középszinten nem gyakorolta be az alapskálákat (legalábbis ne keressen új technikákat). Követett módszerünk ugyanis ezekből indul ki, így szinte reflexszerű tudásuk nélkül a sokkal bonyolultabb skálavariációk sem tanulhatók meg. Ennek próbálgatása vagy sikertelenséget, vagy hibás beidegződéseket fog eredményezni, amely messzebb tekintve ugyanaz. Igen, itt kezdődik a vér, az izzadtság és a dögunalom!
Egészen eddig elfeledkeztünk a balkezesekről, hiszen a Pénzes-féle OSIRE-tükörkép valójában jobbkezeseknek szól. Hát ennek most vége, hiszen a tükörkép egyetlenegy elegáns informatikai mozdulattal balkezessé konvertálható. Nemcsak a jobbkezeseké a világ!
F-dúr - teljes
F-dúr
2 egész – 1 fél – 3 egész – 1 fél
G-dór
1 egész – 1 fél – 3 egész – 1 fél – 1 egész
A-fríg
1 fél – 3 egész – 1 fél – 2 egész
B-líd
3 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél
C-mixolíd
2 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél – 1 egész
D-moll
1 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél – 2 egész
E-lokriszi 12. fekvésben
1 fél – 2 egész – 1 fél – 3 egész
A 7 alapskála - statikus tabulatúra
F-dúr - teljes
F-dúr
2 egész – 1 fél – 3 egész – 1 fél
G-dór
1 egész – 1 fél – 3 egész – 1 fél – 1 egész
A-fríg
1 fél – 3 egész – 1 fél – 2 egész
B-líd
3 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél
C-mixolíd
2 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél – 1 egész
D-moll
1 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél – 2 egész
E-lokriszi 12. fekvésben
1 fél – 2 egész – 1 fél – 3 egész
A 7 alapskála - balkezes statikus tabulatúra
F-dúr - teljes
F-dúr
2 egész – 1 fél – 3 egész – 1 fél
G-dór
1 egész – 1 fél – 3 egész – 1 fél – 1 egész
A-fríg
1 fél – 3 egész – 1 fél – 2 egész
B-líd
3 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél
C-mixolíd
2 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél – 1 egész
D-moll
1 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél – 2 egész
E-lokriszi 12. fekvésben
1 fél – 2 egész – 1 fél – 3 egész