A ciklus és a kör
Az átlagos könnyűzenére zeneelméletileg nézve sokminden jellemző, ezekről részletesen írok a központi honlap "Mi is a zene? - X." című fejezeteiben.
Ezen attribútumok közül nekünk most a zene nagy, belső ritmikai szimmetriájával kell foglalkoznunk. A zenei gondolatok ugyanis nem kaotikusan, hanem éppen ellenkezőleg: matematikailag is jól megfogalmazható ritmusban csendülnek fel. Ha nem így volna, nem működne a kottaírás ritmikai része, amelyik voltaképpen egyszerű, törtekkel való számoláson alapul és azt ábrázolja (egész, fél, negyed, nyolcad, stb.). Az már más kérdés, hogy lehetne a kottaritmikai ábrázolás sokkal logikusabb is (), ettől függetlenül a ritmika legtöbbször zárt és ezért könnyen modellezhető.
Ehhez a nagy, belső ritmikai szimmetriához nagyon hozzászokott az átlagos zenei műveltséggel rendelkező hallgató. Ha ez a szimmetria megbomlik, azt a botfülű is meghallja, viszont nem lesz képes elmagyarázni a probléma okát. A dolog tehát így működik: viszonylag könnyű felfedezni a ritmikai szimmetria hiányát, ám annál nehezebb megérteni.
A Pénzes-féle Gitáriskola folkgitáros része használta ki először a nagy belső ritmikai szimmetriát egy másfajta modellezési megközelítésben.
Ezáltal a folkgitárban azt érte el, hogy az átlagos dal kottaolvasás és szöveg nélkül is lejátszhatóvá vált. Óriási előny ez, ha nem a legnagyobb.
Ezt az újfajta ritmikai modellezést használjuk most ki és emeljük át alapszinten a basszusgitárba.
A zenei gondolatok legtöbbször jól meghatározható zenei egységekbe tömörülnek. Mivel a zenei gondolatok (tehát a dallam) alapja a kíséret akkordjai (és a ritmus), ezért új modellünket mindig a dal akkordmenetéhez fogjuk kötni. Azon okból is ezt kell tennünk, mert a basszusgitár legtöbbször a kíséret akkordjaihoz igazodik és nem a dallamhoz.
Vegyünk egy egyszerű akkordsablont:
C - Am - F - G
Erre a sablonra könnyűzenei dalok szó szerint ezrei épülnek, legfeljebb más és más hangnemben és kidolgozásban. Transzponáljuk csak ezt a 4 akkordot mondjuk A-dúrba:
A - Fiszm - D - E
Ellenőrizzük le ezt az akkordmenetet a Beatrice - Boldog szép napok című dalán:
Hoppá, tökéletesen ráillik! (Ezt most a kezdők még nem hallják, de el kell hinniük...)
Mit játszik a basszusgitár ebben a dalban?
Ha azt mondjuk, hogy alapértelmezésben a 4 akkord 4 alaphangját egymás után...
A-Fisz-D-E
...akkor már nem lőttünk mellé, sőt a dalt alapszinten le is tudjuk kísérni.
Ehhez már csak a ritmikát kell hozzáilleszteni: az instrukció legyen az, hogy minden hangot pengessünk egyenletesen 8-szor.
A zeneileg tapasztaltaknak már feltűnt, hogy ez a 8 db pengetés 8 db nyolcadot jelent a kottaírás szerint. Ez valóban igaz, ám felesleges a rendszerek ilyetén párosítása, mert a továbbiakban a kottával és értelmezési köreivel nem foglalkozunk.
Tökéletesen elég a fenti kijelentés: pengessünk a dal ritmusában minden egyes akkord alatt 8 pengetést, miközben ügyeljünk az optimális pengetési szabályokra!
Ebből következően a dal ilyen módon is leírható:
Beatrice - Boldog szép napok - 8 pengetés
A - Fiszm - D - E
Ezzel a sablonos megközelítéssel a dal basszusmenetét már le tudjuk játszani. Hallgassunk hát bele:
A fenti sablon tovább egyszerűsíthető, ha kijelentjük a következőket:
8 pengetés = 1 ciklus
4 pengetés = 1/2 ciklus
Beatrice - Boldog szép napok - 1 ciklus
A - Fiszm - D - E
Ekkor a 8 pengetést egy önálló pengetési sablonként értelmeztünk és összevontuk 1 ciklus fogalma alá. Mit értünk el ezzel?
-
Elsősorban azt, hogy nehezen elsajátítható és elmagyarázható zenei fogalmak villámgyorsan váltak oktathatóvá, reprodukálhatóvá. Majd később gyakran fogjuk tapasztalni, hogy sok zene kísérete sokszor nem lép túl ezen sablonos megközelítésen. Azaz a basszusgitáros nem tesz mást, mint egyenletesen pengeti 4-8 pengetéses akkordsablonjait.
-
Gyártottunk egy olyan sablont, amellyel hosszabb távon jobban fogunk boldogulni. Amint már említettem a zene nagy belső, ritmikai szimmetriájához a fülünk már nagyon hozzászokott. Ez úgy csapódik le, hogy egy idő után azonnal meg fogjuk hallani, ha valaki nem 4-8-16 pengetéses akkord-, vagy kíséretsablont játszik, hanem attól pontatlanság miatt eltér (mondjuk 7-et játszik). Érdemes tehát ezeket a pengetéses blokkokat önálló egységként kezelni, éppen a bennük rejtőző (immanens) szimmetria miatt.
-
Sok dalnál -amint a későbbiekben ezt szintén gyakran fogjuk tapasztalni-, sokszor van olyan rész, ahol több ciklus is van egymás mellett. Például a Police - Every breath you take című dalában egy helyen egymás mellett van 4 ciklus F-moll akkord. Ez valójában 32 azonos hangú pengetést jelent! Nyilvánvalóan képtelenség ennyi pengetést megszámolni, amely szándék egyébként se vezet sehová. Ehellyett ha 4 ciklusnyi pengetésre figyelünk, egy rövid idő után biztonsággal képesek leszünk nagyon hosszú és összefűzött ciklusok lejátszására is.
A ciklusszám tehát azt mutatja meg, hogy a sablont hányszor játsszuk le.
Mindig van egy alapértelmezett ciklusszám, ez a szám címe mellett található. Például:
Beatrice - Boldog szép napok - 1 ciklus (1 ciklus = 8 pengetés)
Ez a ciklusszám a dal összes akkordjára vonatkozik és a dalban egészen addig érvényes, amíg azt egy másik ciklusszám felül nem írja.
Ha a ciklusszám a sor elején található, akkor az abban a sorban lévő összes akkordra érvényes. A sor végeztével az új sorban megint az alapértelmezett ciklusszám lesz érvényes.
Police - Every breath you take - 2 ciklus (1 ciklus = 8 pengetés)
Asz - Fm
(1) Desz - Esz
Asz
...
Ha a ciklusszám az akkord után található, akkor csakis arra az akkordra érvényes. Ebből következően a Police-sláger akkordmenete így is felírható:
Police - Every breath you take - 2 ciklus (1 ciklus = 8 pengetés)
Asz - Fm - Desz (1) - Esz (1) - Asz...
A ciklizálási módok között tehát vannak átfedések; a későbbiek során mindig a jobban követhető mód kerül majd alkalmazásra.
A dal akkordmenete sokszor ismétlődhet a dalon belül. Például a fenti Beatrice-sláger 1. versszakának (és persze a többi résznek is) akkordmenete a következő:
Beatrice - Boldog szép napok - 1 ciklus (1 ciklus = 8 pengetés)
1. versszak
A - Fiszm - D - E
A - Fiszm - D - E
A - Fiszm - D - E
A - Fiszm - D - E
...
Ez a 4 sor nyilvánvalóan helyettesíthető a kör fogalmával.
A kör azt jelenti, hogy egy akkordmenetet hányszor ismételünk meg.
Ebből következően az 1. versszak így is felírható:
Beatrice - Boldog szép napok - 1 ciklus (1 ciklus = 8 pengetés)
1. versszak
4x (A - Fiszm - D - E)
...
A kör bevezetésével a dal teljes akkordmenete szintén hamar felvázolható. Ezt a teljes felvázolást nevezem én teljes dalszerkezetnek. A Beatrice-sláger teljes dalszerkezete:
Beatrice - Boldog szép napok - 1 ciklus (1 ciklus = 8 pengetés)
Bevezetés
2x (A - Fiszm - D - E)
1. versszak
4x (A - Fiszm - D - E)
Bevezetés
1x (A - Fiszm - D - E)
2. versszak
4x (A - Fiszm - D - E)
Refrén
2x (A - Fiszm - D - E)
Gitárszóló
2x (A - Fiszm - D - E)
3. versszak
4x (A - Fiszm - D - E)
Refrén
4x (A - Fiszm - D - E)
A (leállás)
Láthatjuk azonban, hogy a dal teljes akkordfelírása -mivel egy egyszerű zenei sablonra épül-, tovább egyszerűsíthető:
Beatrice - Boldog szép napok - 1 ciklus (1 ciklus = 8 pengetés)
A - Fiszm - D - E
Bevezetés
2x
1. versszak
4x
Bevezetés
1x
2. versszak
4x
Refrén
2x
Gitárszóló
2x
3. versszak
4x
Refrén
4x
A (leállás)
Még egy gondolat a teljes dalszerkezetről: egy dalnak többféle teljes dalszerkezete lehet attól függően, hogy hányféle felvétel található belőle; ilyenek az eredeti, felvétel, a koncertfelvétel, DVD-rip, átdolgozás, stb. Például egy 60-as évekbeli híres Beatles-slágernek milliónyi variánsa lehetséges.
Én teljes dalszerkezetet alatt mindig az általam feldolgozott dal belső szerkezetét értem.
A dalvégi leállás általában egyetlen hang (vele egyetlen pengetés), legtöbbször az alaphangnem alaphangja, a tonika. A Beatrice-sláger esetében ez A hang és ritmikailag már nem része a dalnak, azaz minden cikluson kívüli.
Jegyezzük meg, hogy a dalvégi leállások már nem részei a ritmikai ciklikusságnak, tehát a leállások sohasem lesznek ciklizálva.
A leállás standard jelölése ez lesz: ↓. Technikailag ez 1 pengetést jelent. Például:
A (↓)
Bevezetés
2x
1. versszak
4x
Bevezetés
1x
2. versszak
4x
Refrén
2x
Gitárszóló
2x
3. versszak
4x
Refrén
4x
A (↓)
Néha a leállás több hangból áll. Például a Beatrice - 8 óra munka című dalának leállása 3 hangos-pengetéses (tonika - domináns - tonika):
A (↓) - E (↓) - A (↓)
Ebben a részben egy kicsit elvontabb módon fogom megvizsgálni a zene ciklikus folyamatait.
A zene mindig időtől függő, azaz dinamikus. Ezt a dinamikusságot leginkább a zene ritmusa képviseli. A ritmushoz kötődik minden: a dallam és a kíséret különböző szintjei. Könnyű észrevennünk: az akkordok -ha azt feltételezzük, hogy a ritmus egyenletesen telik, azaz nem ingadozik, ez egyébként a legtöbb könnyűzenei számnál igaz-, szintén jól meghatározható időrendben következnek egymás után. Le tudjuk-e ezt esetleg mérni?
Hát hogyne!
Vegyük a Beatrice-slágert, ez a szám pontosan 3.17 mp a fenti (a basszusgitáros) felvételen, legalábbis ezt mutatja a hangfile egyik tulajdonsága. A kérdés az, hogy ebben az időintervallumban 1 kör akkordmenet (A - Fiszm - D - E) hány másodperc?
A dalban a teljes dalszerkezet szerint...
Bevezetés
2x (A - Fiszm - D - E)
1. versszak
4x (A - Fiszm - D - E)
Bevezetés
1x (A - Fiszm - D - E)
2. versszak
4x (A - Fiszm - D - E)
Refrén
2x (A - Fiszm - D - E)
Gitárszóló
2x (A - Fiszm - D - E)
3. versszak
4x (A - Fiszm - D - E)
Refrén
4x (A - Fiszm - D - E)
A (leállás)
...összesen 23 kör van, következésképpen elméletileg elég volna a következő számolás:
3.17 = (3x60) + 17 = 197 mp / 23 kör = 8,56 mp
Ez az érték azonban nem pontos, mivel a dalnak van egy rövid, gitárszólós bevezetője és egy dalvégi leállása is. Nincs mese, ezeket le kell mérni, mert nem tartoznak bele a ciklikus időbe:
-
a gitárszólós bevezető hossza 3 mp,
-
a leállás pedig 9 mp-ig tart.
Ezt a 2 értéket le kell vonnunk a szám eredeti hosszából:
197 mp - (3 + 9) = 186 mp
Most végezzük el a pontosított számolást:
186 / 23 = 8,08 mp
OK, de hogyan tudjuk a végeredményt leellenőrizni? Legegyszerűbben kézi megoldással. Vettem egy olyan lassító programot (Amazing Slow Downer), amelyiknél a hangfile-on be-, és kilépőpontokat tudtam kijelölni, ezután pedig gyors, ritmikus mozdulattal kijelöltem 1 kör be-, és kilépőpontjait. Íme a végeredmény:
Az értékek másodpercre pontosak, tehát egy A - Fiszm - D - E akkordmenet standard 8,08 másodpercig tart a dalban. Ebből viszont az is következik, hogy 1 akkord hossza ennek a negyede, azaz 2,02 mp.
Mindezen értékek kizárólag a dal tempójától függnek és attól, hogy ez a tempó a dal valamely részében nem változik-e meg. Ha igen, a fent kifejtett összes elmélet azonnal megdől...
A fenti elmélkedés azt bizonyítja, hogy mivel a dal mindig időtől függő, azaz dinamikus folyamat, ezért ciklusok és körök esetében célszerű inkább rájuk jutó időszeletekről beszélnünk. Ezek az időszeletek kizárólag a dal állandó tempójától függnek: minél gyorsabb a dal tempója, annál rövidebb egy adott időszelet. Ebben a pillanatban a kezdő gyakorló ritmikai billegése, amely tipikus tanulási jelenségként a dal lejátszásakor pontatlan ritmikában mutatkozik meg, egy másfajta megközelítést nyer: a kezdő egyszerűen még nem hallja pontosan az időszeletek kezdeteit és végeit.