Boldog szép napok - Beatrice
A szerzői jogi állásfoglalások a központi honlap Szerzői jogok című fejezetében tanulmányozhatók.
You can read copyright statements in the chapter Copyright.
Először nézzük végig a dalt:
A dal eredetileg A-dúr hangnemben van, amelynek basszusgitáron lecsapódó teljes skálaszerkezete a következő:
Mivel a dal egy egyszerű zenei sablonra épül (T-Tp-S-D, azaz tonika - tonika-parallel - szubdomináns - domináns, erről bővebben a központi honlap Összhangzattan I. című részében olvashatunk), ebből a skála-, és hangtömegből nekünk elsősorban ezen funkciójú 4 akkordra van szükségünk, amely A-dúr esetén:
A - Fiszm - D - E
Ha nem teszünk mást, mint kiemeljük ezen akkordok alaphangjait (A - Fisz - D - E) és egymás után egyenletesen 8 pengetéssel megszólaltatjuk őket, akkor már le tudjuk kísérni a dalt.
Kíséret szempontjából azonban nem nagyon érdemes a basszusgitáron hangmagasságban felül mozogni, mert ekkor már beleérünk a közép hangtartományba és ez nem hangzik mindig megggyőzően a basszusgitártól, ezért a javaslatom, hogy a lejátszáshoz az alábbi, alsó regiszterű skálaszerkezetben találjuk meg a fenti 4 hangot:
Fisz-moll
E-mixolíd üres húros pengetésekkel
Használjuk ki, hogy van üres E, A és D húrunk, amelyet az E-mixolíd skála remekül össze is fog!
Természetesen a kiválasztott skálasablonon belül van lehetőségünk a kíséret átalakítására is. Én is sokszor játszok be a hangok közötti további átvezető hangokat éppen az előregyártott skálasablont kihasználva. Tipikusan ilyen:
A → Gisz → Fisz
Ezzel azonban a kezdők még ne próbálkozzanak, a variálás (és az improvizáció) ennél jóval magasabb szintű gyakorlat.
Figyelem, a dal 3. versszakában van 1 leállás! Azok számára, akik ezt még nem tudják lekezelni, a kérdéses rész így módosul:
3. versszak
3x (A - Fiszm - D - E)
A - Fiszm
D (↓)
Beatrice - Boldog szép napok - 1 ciklus (1 ciklus = 8 pengetés)
Bevezetés
2x (A - Fiszm - D - E)
1. versszak
4x (A - Fiszm - D - E)
Bevezetés
1x (A - Fiszm - D - E)
2. versszak
4x (A - Fiszm - D - E)
Refrén
2x (A - Fiszm - D - E)
Gitárszóló
2x (A - Fiszm - D - E)
3. versszak
4x (A - Fiszm - D - E)
Refrén
4x (A - Fiszm - D - E)
A (↓)
Vagy:
Bevezetés
2x
1. versszak
4x
Bevezetés
1x
2. versszak
4x
Refrén
2x
Gitárszóló
2x
3. versszak
4x
Refrén
4x
A (↓)
Leállással:
Bevezetés
2x (A - Fiszm - D - E)
1. versszak
4x (A - Fiszm - D - E)
Bevezetés
1x (A - Fiszm - D - E)
2. versszak
4x (A - Fiszm - D - E)
Refrén
2x (A - Fiszm - D - E)
Gitárszóló
2x (A - Fiszm - D - E)
3. versszak
3x (A - Fiszm - D - E)
A - Fiszm
D (↓)
Refrén
4x (A - Fiszm - D - E)
A (↓)
Bár Nagy Feró zenei világa távol áll tőlem, én azonban sohasem fogom elfelejteni azt a Beatricét, amelyet olyan nevek képviseltek, mint:
-
Nagy Feró - ének,
-
Lugosi László - gitár,
-
Miklóska Lajos - basszusgitár,
-
Donászi Tibor - dob.
Világszínvonalú felállás volt ez, ám ezen felül a Beatrice bátran rontott rá a kommunista rezsim ideológiai hazugságaira és olyan zenével, amelyre azóta is csak a legnagyobbak képesek.