Levél a távolból - Fonográf
A szerzői jogi állásfoglalások a központi honlap Szerzői jogok című fejezetében tanulmányozhatók.
You can read copyright statements in the chapter Copyright.
Először hallgassuk meg a dalt:
A dal hangneme G-dúr, amelynek basszusgitáron lecsapódó teljes skálaszerkezete a következő...
...azonban később egészhangos transzponálás következik A-dúrba, amely jellegzetes hatásfokozó zenei fogás:
Mivel a dal egyszerű zenei sablonra épül, amelynek funkciói...
T-S-D
tonika - szubdomináns - domináns
(erről bővebben a központi honlap Összhangzattan I. című részében olvashatunk), ebből a skála-, és hangtömegből nekünk elsősorban ezen funkciójú 3 akkordra van szükségünk, amely G-dúr esetén:
-
G - tonika
-
C - szubdomináns
-
D - domináns
A-dúr esetében pedig:
-
A - tonika
-
D - szubdomináns
-
E - domináns
Ha nem teszünk mást, mint kiemeljük ezen akkordok alaphangjait, amely...
-
G-dúr résznél G - C - D,
-
A-dúr résznél A - D - E,
...és egymás után egyszer (!) megszólaltatjuk őket, akkor már alapszinten le tudjuk kísérni a dalt.
Kíséret szempontjából azonban nem nagyon érdemes a basszusgitáron hangmagasságban felül mozogni, mert ekkor már beleérünk a közép hangtartományba és ez nem hangzik mindig megggyőzően a basszusgitártól, ezért a javaslatom, hogy a lejátszáshoz az alábbi, alsó regiszterű skálaszerkezetben találjuk meg a fenti 3 hangot:
G-dúr résznél
G-dúr
Fisz-lokriszi
E-moll üres húros pengetésekkel
A-dúr résznél
A-dúr
Gisz-lokriszi
Fisz-moll
E-mixolíd üres húros pengetésekkel
Használjuk ki, hogy van üres A és E húrunk!
Természetesen a kiválasztott skálasablonon belül van lehetőségünk a kíséret átalakítására is. Ezzel azonban a kezdők még ne próbálkozzanak, a variálás (és az improvizáció) ennél jóval magasabb szintű gyakorlat.
A dal elején nincs basszusmenet, ezt kék színnel jelzem.
Levél a távolból - Fonográf - 1 ciklus (1 ciklus = 1 pengetés)
Versszak
2x (G - D - G (4))
C - D - G - C
G - C (1) - D (1) - G (4)
Versszak
2x (G - D - G (4))
C - D - G - C
G - C (1) - D (1) - G (4)
Refrén
2x (C - D - G (4))
C - D - G - C
C (↓)
G - C (1) - D (1) - G (4)
Szóló
2x (G - D - G (4))
C - D - G - C
G - C (1) - D (1) - G (4)
Refrén
2x (C - D - G (4))
C - D - G - C
C (↓)
G - C (1) - D (1) - G (4)
Transzponálás
Versszak
2x (A - E - A (4))
D - E - A - D
A - D (1) - E (1) - A (4)
Refrén
2x (D - E - A (4))
D - E - A - D
D (↓)
A - D (1) - E (1) - A (4)
D - E - A - D
D (↓)
A - D (1) - E (1) - A (2)
A (↓) - E (↓) - A (↓)
Szörényi Levente mindenkor és minden körülmények között maradandót alkotott. Nem számítva a komolyzenét, ő az egyik kedvenc magyar zeneszerzőm. Kár, hogy a mai nemzedék már nem nagyon ismeri zenéjét, bár ebben a zenében még van emberi érzelem, rendkívül mély zenei ötletgazdagság és annyira igényes kidolgozás, amely napjaink tucatzenéjére már régóta nem jellemző. Az átlagos hallgatónak fel sem tűnik, de félelmetes például a Fonográf-dalok vokálkezelése, egyszerűen borsózik tőle a hátam! Nos, ezt nevezik mesterségbeli tudásnak: a közönséget ilyen eszközökkel kell meghódítani...