Pablo Wablo - Paul Gilbert

 

Ismertetés

Teljes dalszerkezet

Videó

 

A szerzői jogi állásfoglalások a központi honlap Szerzői jogok című fejezetében tanulmányozhatók.

 

You can read copyright statements in the chapter Copyright.

 

Ismertetés

 

Először hallgassuk meg az alábbi koncertfelvételt, amely egyébiránt Fonyó Ádám tanítványom első nyilvános fellépése volt, ezért egy kissé izgulósra vette a dal improvizatív részét (ma már Angliában dolgozik építőmérnökként):

 

 

A dal hangneme A-moll, annak is inkább harmonikus-moll változata, amelynek basszusgitáron lecsapódó teljes skálaszerkezete a következő:

 

A-harmonikus moll - teljes

Pénzes-féle basszusgitár tükörkép - A-harmonikus moll - teljes

 

 5. fok - fríg - üres húrokkal

Pénzes-féle basszusgitár tükörkép - A-harmonikus moll - 5. fok - fríg - 0. fekvés

 

 6. fok - líd

Pénzes-féle basszusgitár tükörkép - A-harmonikus moll - 6. fok - líd

 

 7. fok - mixolíd

Pénzes-féle basszusgitár tükörkép - A-harmonikus moll - 7. fok - mixolíd

 

 1. fok - moll

Pénzes-féle basszusgitár tükörkép - A-harmonikus moll - 1. fok - moll

 

 2. fok - lokriszi

Pénzes-féle basszusgitár tükörkép - A-harmonikus moll - 2. fok - lokriszi

 

 3. fok - dúr

Pénzes-féle basszusgitár tükörkép - A-harmonikus moll - 3. fok - dúr

 

 4. fok - dór

Pénzes-féle basszusgitár tükörkép - A-harmonikus moll - 4. fok - dór

 

 5. fok - fríg - 12. fekvésben

Pénzes-féle basszusgitár tükörkép - A-harmonikus moll - 5. fok - fríg - 12. fekvés

 

A harmonikus moll tonalitás hangzásához jellegzetesen hozzátartozik a szűkített skálák és akkordok erőteljes használata, ezt főként komolyzenei művekben tapasztalhatjuk, ám műveltebb gitárosok is tisztában vannak ezzel, többek között Paul Gilbert is, aki szintúgy kiváló gitáros. Talán éppen ezért építette a főriffet tulajdonképpen egy tiszta Gisz-szűkített skálára (F - Gisz - H - D), olyannyira, hogy a riff ebből a skálából nem is lép ki.

 

Először nézzük meg a Gisz-szűkített skála standard hangolású basszusgitáron lecsapódó teljes skálaszerkezetét:

 

Pénzes-féle basszusgitár tükörkép - Gisz-szűkített skála - teljes

 

Tölgyesi Norbert tanítványom ezen hangtömegből "ízlése" szerint emelte ki a számára legmegfelelőbb technikai skálákat, amelyek nagyjából az alábbi skálaszerkezetekben manifesztálódtak:

 

Pénzes-féle basszusgitár tükörkép - Gisz-szűkített skála

Pénzes-féle basszusgitár tükörkép - Gisz-szűkített skála

 

A dal feldolgozásakor azonban Norbert továbblépett a hagyományos basszusgitár-értelmezésen, hiszen hangszerét szólóhangszerként, nem pedig kísérőhangszerként kezelte. Voltaképpen ez az oka annak, hogy a dal ismertetésekor csakis kizárólag skálákkal foglalkozunk (és éppen ezért nincs a teljes skálaszerkezetben akkordmenet sem).

 

Ebből következően a riff utáni átvezető rész virtuóz slap-pop-technikával lett megszólaltatva (az eredeti basszusmenet nem ez volt), illetve a refrén részt Norbert félig improvizatívan, szintén skálacentrikusan oldotta meg.

 

Ezek miatt kell a dal lejátszását mindenképpen haladó szintűnek minősítenünk.

 

Teljes dalszerkezet

 

Pablo Wablo - Paul Gilbert

Versszak

Átvezetés - slap-pop

Refrén - improvizatív rész

Versszak

Átvezetés - slap-pop

Refrén - improvizatív rész

 

Videó

 

 

Időközben a dalt Sipos Emese tanítványom is megtanulta. Nézzük meg az Ő stúdióverzióját is: