67-es út - Republic
A szerzői jogi állásfoglalások a központi honlap Szerzői jogok című fejezetében tanulmányozhatók.
You can read copyright statements in the chapter Copyright.
Először hallgassuk meg a dalt:
De nézzük meg a dalt a híres autós környezetben is, pontosan a 67-es úton (saját felvétel):
A dal hangneme D-dúr, amelynek basszusgitáron lecsapódó teljes skálaszerkezete a következő:
Mivel a dal 2 egyszerű zenei sablonra épül, amelynek funkciói...
T-Tp-S-D
tonika - tonika-parallel - szubdomináns - domináns
(erről bővebben a központi honlap Összhangzattan I. című részében olvashatunk), ebből a skála-, és hangtömegből nekünk elsősorban ezen funkciójú 4 akkordra van szükségünk, amely D-dúr esetén:
-
D - tonika
-
Hm - tonika-parallel
-
G - szubdomináns
-
A - domináns
Voltaképpen 2 akkordmenet van a dalban:
-
versszak: D - A - Hm - G
-
refrén: Hm - G - A - D
Ha nem teszünk mást, mint kiemeljük ezen akkordok alaphangjait (D - H - G - A) és egymás után egyszer (!) megszólaltatjuk őket, akkor már alapszinten le tudjuk kísérni a dalt.
Kíséret szempontjából azonban nem nagyon érdemes a basszusgitáron hangmagasságban felül mozogni, mert ekkor már beleérünk a közép hangtartományba és ez nem hangzik mindig megggyőzően a basszusgitártól, ezért a javaslatom, hogy a lejátszáshoz az alábbi, alsó regiszterű skálaszerkezetben találjuk meg a fenti 4 hangot:
G-líd
Fisz-fríg
E-dór üres húros pengetésekkel
Használjuk ki, hogy van üres A és D húrunk!
Természetesen a kiválasztott skálasablonon belül van lehetőségünk a kíséret átalakítására, variálására is. Ezt én ennél a dalnál még nem teszem meg, sőt ezzel még a kezdők se próbálkozzanak, mert a variálás (és az improvizáció) ennél jóval magasabb szintű és különálló gyakorlatsorozat.
A dalban nem mindenhol van basszusmenet. Ahol nincs, azt kék színnel jelzem.
A dal eleje el lett hagyva, ott szintén nincs basszusmenet, ezt piros színnel jelzem.
Republic - 67-es úton - 1 ciklus (1 ciklus = 1 pengetés)
Bevezetés - gitár
D - A - Hm - G
D - A - Hm - G (3)
Versszak
3x (D - A - Hm - G)
D - A - Hm
G (4)
Refrén
3x (Hm - G - A - D)
Hm - G - A
Átvezetés
D - A
Versszak
3x (D - A - Hm - G)
D - A - Hm
G (4)
Refrén
3x (Hm - G - A - D)
Hm - G - A
Átvezetés
D - A
Versszak
2x (D - A - Hm - G)
D - A - Hm - G
D - A - Hm
G (4)
Refrén
4x (Hm - G - A - D)
Refrén
3x (Hm - G - A - D)
Hm - G - A
Átvezetés
D - A
Versszak
3x (D - A - Hm - G)
D - A - Hm
G (4)
Refrén
3x (Hm - G - A - D)
Hm - G
A (↓)
Vége
D - D4 - D - D4
Mindig is szerettem Cipő (Bódi László) zenéjét. Dalai nagyon egyszerűek, de mindig megtalálja azt a dallamot, amit manapság a többség már keresve se talál meg. Ő tehát a "birtokában" van annak, aminek sokan sohasem lesznek. Azt hiszem, ez az egyik fő ismérve az igazi zenésztehetségnek.