Simply the best - Tina Turner
A szerzői jogi állásfoglalások a központi honlap Szerzői jogok című fejezetében tanulmányozhatók.
You can read copyright statements in the chapter Copyright.
Először hallgassuk meg a dalt:
A dal hangneme F-dúr, amelynek basszusgitáron lecsapódó teljes skálaszerkezete a következő...
...azonban később egészhangos transzponálás következik G-dúrba, amely jellegzetes hatásfokozó zenei fogás:
Ha nem kívánjuk a dal basszuskíséretét túlbonyolítani, ebből a skálatömegből elég a 1-1 alapsablont kiválasztanunk:
F-dúr résznél
F-dúr
G-dúr résznél
G-dúr
A néhány ütemnyi bevezető basszuskíséretet valószínűleg zongora viszi; én helyette vagány slap-technikát vettem (itt 4 db):
Szerintem nagyon jól hangzik ezzel a technikával. A slap-ciklusnak van 1 sajátos tompítása is. A slap-et és a tompítást az alábbi módon gyakoroljuk ki...
...amelyet algoritmikusan is fel tudunk írni:
10010000
...ahol:
-
1 - slap-technika
-
0 - tompítás
Nézzük meg kissé gyorsabban is, szintén 1 ciklusban:
Ez egyébként egy jellemző könnyűzenei ritmus, valószínűleg a rumbából származik, amelynek az alapképlete (amint azt a folkgitáros honlapomon bemutatom):
Ennek algoritmikus képlete:
10010010
A dal basszusmenete a 2. versszakban szinte folyamatos imi-pengetésre vált. Az akkordmenet alaphangjai kíséret szempontjából mindig a legfontosabbak, ám a hangok közötti részeket a fenti alapskála-sablonokat felhasználva ízlésesen és improvizatív módon ki tudjuk tölteni; a videón ezt szintén megmutatom.
A slap 1. ciklusát a becsatlakozás miatt kihagyom, ezt kék színnel jelzem. A melléktémában van egy 1/2 ciklus C akkord, ez alapértelmezésben 4 pengetést (még pontosabban 4 pengetésre jutó időszeletet) jelent. Valójában a melléktéma lezáró D akkordja egy kicsit még előbb lép be, azaz a 4 pengetésnyi idő nincs kijátszva; ez jellegzetes belépési forma, a metálban is gyakran használják.
Simply the best - Tina Turner
Bevezetés - slap: 10010000
(1) F
(3) F
Versszak
F (8) - Dm (2) - B (1)
B (↓)
Versszak - 1 ciklus = 8 pengetés
F (8) - Dm (2) - B (1)
C (↓)
Refrén
2x (F (4) - Dm (2) - C (2))
Versszak
F (8) - Dm (2) - B (1)
C (↓)
Refrén
2x (F (4) - Dm (2) - C (2))
Melléktéma
B (2) - Dm (2) - B (2) - C (1) - C (1/2)
D (↓)
Szóló - transzponálás
G (4) - Em (2) - D (2)
Refrén
2x (G (4) - Em (2) - D (2))
G (↓)