Előszó
Én úgy látom, hogy jóval többféle basszusgitár létezik, mint szólógitár. Ennek csupán egyetlen oka van: a virtuóz basszusgitárosok mindig megpróbálták-megpróbálják a hangszer határait kitágítani. Magyarán, nagyon határozott az erőfeszítés, hogy ebből az alapvetően kísérő, a legmasszívabb tonális alapot adó hangszerből szólóhangszer váljék. Erről a szándékról, sőt ezen szándék létjogosultságáról aztán órákat lehetne vitázni, valójában teljesen értelmetlenül, hiszen a basszusgitár-virtuózokat nem igazán érdeklik ezen "zenefilozófiai" vizsgálódások, ők lényegében csak szólózni akarnak hangszerükön. Ám ebből következően érdemes mindenekelőtt egy előzetes alapkoncepciót gyártanunk, aminthogy azt az előző fejezetekben, főként szólógitár esetében már megtettük. Én azt javaslom, hogy a basszusgitárt alapértelmezésben kezeljük kísérő hangszerként, de technikai repertoárunkat készítsük fel arra, hogy könnyű legyen átállni szólójátékra is. Ebből következően szakmai véleményem szerint ezen fejezet keretein belül nem érdemes foglalkoznunk basszusgitáron alkalmazott tapping-technikával, amely technika igazából csakis a szólótechnikára jellemző.
A kísérő hangszer legfontosabb ismérvei:
-
tiszta (basszus)hangzás,
-
a pontosság,
-
a stabilitás.
Legalább olyan stabilnak kell lennie, mint a ritmusnak és zeneileg olyan pontosnak, hogy az egyéb szólóhangszerek bátran "el tudjanak szállni" szólójáték közben, hiszen egy szólóhangszer szó szerint bármit megtehet, de a kísérő hangszernek mindeközben folyamatosan a tonális alapot kell közvetítenie. Ebben a meglehetősen kötött szerepben a basszusgitár csak korlátozottan használhat fel improvizatív elemeket, de igyekszem megnyugtatni a lelkes kezdőket, hogy azért van itt kis improvizációs lehetőség, erre később majd sok példát hozok fel.
Ami a tiszta hangzást illeti: ez létkérdés. Hallottunk-e valaha basszusgitáron terc hangközt? Nos, egészen siralmas, bár hozzáteszem, éppoly elviselhetetlen zongorán is, legalábbis a balkéz basszushang-tartományában (nagyjából F, azaz basszus kulcsban). Tehát a basszusgitár -hangfekvéséből adódóan-, csakis egyedüli hangok megszólaltatására alkalmas, kivéve az oktáv hangközt. Természetesen hallottam én már lírai darabot basszusgitáron; hangzása igen-igen hasonlít a elégedett barnamaci dörmögésére méznyalás közben...
Belátom, hogy a fenti kijelentéssel sok professzionális basszusgitáros nem ért egyet. Én azonban alapszinten ismerem Chopin, Beethoven, szélesebb aspektusban a klasszikusok basszushang-tartomány kezelését, amely felismerésekből egy jottányit sem engedhetek, csak akkor, ha személyesen maga Chopin jelenik meg...
...és világosít fel téveszméimről. Másfelől hihetetlenül izgalmas egy virtuóz, improvizatív, de mégis "kulturáltan visszafogott" basszusgitár például funky alatt...
Mindemellett a basszusgitár, valamint tágabb értelemben a basszushang-tartomány rendkívül fontos a zenében. Egy-két szólóhangszerfajta talán elhagyható éppúgy a komolyzenei, mint könnyűzenei együttesek hangszerparkjából, ám egy alapvető basszushangszer soha...