Kottakonvertálás
A szólógitár és a basszusgitár skálái között rengeteg hasonlóság fedezhető fel, hiszen voltaképpen egyetlen, ma már globális, azaz minden hangszeren azonos módon lecsapódó skálarendszerhez, vele hangrendszerhez (ez az európai gyökerű temperált hangrendszer) tartoznak és a köztük lévő különbségek csakis magukból a hangszerekből következnek, azaz hangszerspecifikusak. Ezek lehetnek:
-
hány húros a hangszer,
-
milyen hangolású,
-
melyik hangtartományban üzemel.
A szólógitár és a basszusgitár közötti skálarokonság tehát egyértelmű, ráadásként pedig megemlíthetjük azt is, amire honlapomon többször utaltam, hogy a basszusgitár rendkívül sokszor van szólótechnikailag értelmezve és felhasználva. Ez viszont azt is eredményezi, hogy sok esetben kell violinkulcsból dolgoznunk, nem pedig a basszusgitárhoz tartozó basszuskulcsból. Ebben a fejezetben tehát az ötvonalas kotta violinkulcsos részét értelmezzük át olyan módon, hogy az basszusgitárban is felhasználható legyen.
Elméleti kiindulópontunk a zongora, mert ennek hangtartománya majdnem lefedi a teljes, zeneileg felhasználható hangtartományt...
...valamint az öthúros basszusgitár (itt az OSIRÉ-vel szemléltetve), mert ennek legalsó H húrja már belelóg a kizárólag a kisvakond által használt, földalatti hangtartományba, amelyet egyébként a klasszikus zeneelmélet még szubkontra oktávnak hívogat:
Alább jól láthatjuk ezt a hangot (H0), illetve a többi 4 húr alaphangolását is (sárga színnel jelölve).
-
Szubkontra = A0-H0
-
Kontra = C1-D1-E1-F1-G1-A1-H1
-
Nagy = C2-D2-E2-F2-G2-A2-H2
-
Kis = C3-D3-E3-F3-G3-A3-H3
-
Egyvonalas = C4-D4-E4-F4-G4-A4-H4
-
Kétvonalas = C5-D5-E5-F5-G5-A5-H5
-
Háromvonalas = C6-D6-E6-F6-G6-A6-H6
-
Négyvonalas = C7-D7-E7-F7-G7-A7-H7
-
Ötvonalas = C8
Ez a lista tehát láthatóan egyesíti a klasszikus zeneelméleti és a modern, MIDI-szabványon alapuló hangelnevezéseket, azaz a fenti példából levezetve a zongora billentyűit.
Rögtön illesszük is be ebbe a (majdnem) teljes zenei hangtartományba a 2 legáltalánosabb basszusgitártípus (4 és 5 húros) alaphangolását!
Négyhúros basszusgitár alaphangolása zongorán
Öthúros basszusgitár alaphangolása zongorán
A kottában használatos 2 legáltalánosabb kulcs, a violinkulcs (másnéven G-kulcs) és a basszuskulcs (másnéven F-kulcs) a zongora billentyűzetét, vele a zeneileg felhasználható hangtartományt 2 részre osztja:
-
felső violinkulcsos,
-
alsó basszuskulcsos részre:
A 2 kulcs között pótvonalak segítségével vannak átfedések és átjárások, amelyek most nem lényegesek.
Az alábbi egyvonalas C hang (C4) a kapocs a 2 kulcs között...
...mert a 2 hang ugyanazt az egyvonalas C hangot jelöli!
Ez a C hang a zongorán a következő...
...illetve a MIDI-hanglistában (kék színnel jelölve, míg a 440 Hz-es normál zenei A hang piros színnek jelölve):
-
Szubkontra = A0-H0
-
Kontra = C1-D1-E1-F1-G1-A1-H1
-
Nagy = C2-D2-E2-F2-G2-A2-H2
-
Kis = C3-D3-E3-F3-G3-A3-H3
-
Egyvonalas = C4-D4-E4-F4-G4-A4-H4
-
Kétvonalas = C5-D5-E5-F5-G5-A5-H5
-
Háromvonalas = C6-D6-E6-F6-G6-A6-H6
-
Négyvonalas = C7-D7-E7-F7-G7-A7-H7
-
Ötvonalas = C8
...és a basszusgitáron:
Most pedig megnézzük a basszusgitár-alaphangolások és a kotta közti kapcsolatot!
Négyhúros basszusgitár alaphangolása zongorán
Öthúros basszusgitár alaphangolása zongorán
Összeszámolhatjuk a legalsó H húr kottaábrázolása miatt bevetett 6 db pótvonalat, amely nem éppen előnyös a kottaértelmezés során.
A kottakonvertálás annak felismerése, hogy a szólógitáron és a basszusgitáron alkalmazott skálarendszer voltaképpen azonos és csak hangmagasságban van különbség.
Vegyük például az egyvonalas C hangról indított dúr skálát (C-dúr skála):
A szólógitáron ezt sok helyen és sokféleképpen tudjuk lejátszani, ez a technikai lehetőség itt és most nem lényeges, ezért mutatok 1 általam szabványosnak ítélt skálaszerkezetet:
Ez a skála a 4 húros basszusgitáron többek közt itt játszható le:
Jól láthatjuk a kellemetlen technikai pozíciót, ami persze nem probléma, elvégre a basszusgitár az alsó hangtartományban üzemel.
Ha azonban a hangmagasság tartásának követelményétől eltekintünk, akkor a skálaszerkezetet (és persze az összes többit is) a basszusgitárnál nyugodtan felhasználhatjuk, csak 2 oktávval lejjebb:
A kottakonvertálás tehát ilyen módon megoldottá vált.
Aki számára a fenti gondolatmenet kissé furcsának tűnik, azok számára jelzem, hogy a kotta alapértelmezésben "csal" a gitárzene lejegyzésénél, hiszen a gitár úgynevezett transzponáló hangszer, azaz a kottalejegyzéshez képest a gitáron minden 1 oktávval lejjebb szól. Ebből következően a szabványos C-dúr skálát...
...a kottában valójában így kéne lejegyeznünk: