A nagybőgő IX.

Alapskálák a nagybőgőn

   

F-dúr - teljes

E-lokriszi

F-dúr

G-dór

A-fríg

B-líd

C-mixolíd

D-moll

E-lokriszi 12. fekvésben

 

A szólógitárral és a basszusgitárral való rokonság miatt szerintem célszerű az alapskálákat szintúgy F-dúrban és a hozzá tartozó alapskálákban kigyakorolni. Ám itt kell megemlíteni azt az ujjrendi problémát, amelyre fent már utaltam. Ha egy pillantást vetünk az F-dúr skálára...

 

Pénzes-féle nagybőgő tükörkép - F-dúr

 

...akkor észrevehetjük az 1-(2)-4 ujjrenddel lefogott F-(G)-A és B-(C)-D nagytercet (valójában trichord-hangcsoportot), amely 1000 milliméteres menzurahosszú nagybőgőnél fizikailag nézve nagyjából 19,5 centiméter:

 

Pénzes-féle nagybőgő tükörkép - 1-2-4 nagyterc

 

Ez az érték a hangszer húrhosszától, más néven a menzurahossztól függ, amely egyetlen gyártó esetében is különböző lehet; mindenesetre nagyságrendileg nagyjából ekkora. Ezt a távolságot azonban a kezdő tanítvány képtelen lefogni. Az én feladatom elsősorban a biztatás: tessék próbálkozni vele! Másodsorban a megoldás: az üres húrok bevonása, még pontosabban az E-lokriszi skála használata, amely itt most üres húrokkal fog történni. Jegyezzük meg, hogy ekkor maradunk F-dúr skálában, azaz esetlegesen az F-dúr tonalitását követjük, ám technikailag (üres úros) E-lokriszi skálát alkalmazunk.

 

Először nézzük meg az F-dúr teljes skálát:

 

Pénzes-féle nagybőgő tükörkép - F-dúr teljes

 

Hogyan is használjuk az interaktív húrtáblázatot?

Ha például a 1000 milliméteres menzurahosszt és E húrt vesszük alapul...

 

 

...akkor az E húron lévő összes hang pozícióját le tudjuk olvasni 0. fekvéstől a 24. fekvésig. Például:

Ezzel a megközelítéssel természetesen nem váltottuk ki a bundnélküli hangszerekre oly jellemző "fülesmackó" gyakorlatokat, viszont jelentős mértékben megkönnyítettük, ha ugyan rendelkezünk egy mérőszalaggal. Én legalábbis mindenképpen beszereznék egyet és fel is használnám, mert szerintem egy kezdőnek például temperált F hangot meghallani nem  tréfadolog.

Az interaktív húrtáblázattal tehát az alábbi skálák összes hangja beazonosíthatóvá vált, sőt kétféleképpen: tiszta és temperált hangértékek alapján.

Most pedig folytassuk tovább a legfontosabb skálák ismertetését az F-dúrhoz tartozó alapskálákkal!

 

E-lokriszi

Pénzes-féle nagybőgő tükörkép - E-lokriszi

 

F-dúr

Pénzes-féle nagybőgő tükörkép - F-dúr

 

G-dór

Pénzes-féle nagybőgő tükörkép - G-dór

 

A-fríg

Pénzes-féle nagybőgő tükörkép - A-fríg

 

B-líd

Pénzes-féle nagybőgő tükörkép - B-líd

 

C-mixolíd

Pénzes-féle nagybőgő tükörkép - C-mixolíd

 

D-moll

Pénzes-féle nagybőgő tükörkép - D-moll

 

E-lokriszi 12. fekvésben

Pénzes-féle nagybőgő tükörkép - E-lokriszi 12. fekvésben

 

A fenti alapskálákra is ugyanazon zeneelméleti összefüggések jellemzőek, amelyek már kidolgozásra kerültek a Pénzes-féle Gitáriskola szólótechnikai fejezeteiben. További megjegyzés, hogy az összes skálavariációs fejezet összes példája és az OSIRE nyújtotta brutális mennyiségű skálavariációs halmaza is kigyakorolható nagybőgőn.