Nagybőgő XI.
Harmonikus moll skálák a nagybőgőn
A harmonikus moll tonalitás zeneelmélete részletesen kidolgozásra került a központi honlap A négyféle moll című fejezetében. Itt és most az elolvasottakat a nagybőgőre illesztjük rá.
Tehát a 7. fokú skálahang folyamatos félhangos emelése (például A-harmonikus moll esetében Gisz) az alapskálákhoz képest 2 újabb, természetesen függőleges trichord-szerkezetet hoz létre:
A nagybőgő hosszú menzuramérete miatt már az alapskálákat is nehézkes trichord-szerkezetekben lejátszani, ám a 2 fenti szerkezet a hangszertechnikát még tovább súlyosbítja. A módosítás természetesen mindegyik skálaszerkezetben jelentkezik, így például az 1. fokban is...
...de nem mindegyikben a fent kiemelt szerkezetek formájában.
S most lássuk az A-harmonikus moll skálafokokat teljes, majd különálló skálaszerkezetekben! A tapasztalt basszusgitáros persze mindebben fel fogja ismerni saját hangszerének skáláit is.
Teljes
lokriszi-fok - moll-fok - mixolíd-fok - líd-fok
líd-fok - fríg-fok - dór-fok - dúr-fok